Kontrowersyjna kampania reklamowa MSI. Firma nagradza recenzje w sklepach

Strona główna Aktualności

O autorze

"Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się czytać i analizować opinie użytkowników przed podjęciem decyzji o tym, co chcesz kupić? Jeśli tak, to pewnie rozumiesz, jak ważny jest dostęp do uczciwych recenzji" – pisze firma MSI, zachęcając do wzięcia udziału w nowej promocji. Kup produkt MSI i napisz recenzję na stronie sklepu, a tajwański producent nagrodzi cię upominkiem.

Nagroda przysługuje każdemu, ale jest pewien warunek. Recenzja musi zostać, cokolwiek to nie oznacza, zweryfikowana przez pracowników MSI. Gdy tak się stanie, kupujący otrzyma nagrodę zależną od nabytego produktu. Są to, odpowiednio:

  • bon Steam o wartości 25 dol. za notebook, desktop, płytę główną, kartę graficzną lub desktop,
  • bon Steam o wartości 10 dol. za akcesoria dla graczy lub obudowę,
  • przenośny ekspres do kawy Minipresso za jeden z premiowanych laptopów z serii Prestige.

Ponadto przewidziano nagrody specjalne, które będą przyznawane drogą wyboru po spełnieniu konkretnych warunków. Jak czytamy, chodzi o zrecenzowanie ściśle określonych produktów w sposób wyczerpujący. Tu już jednak nagroda nie jest gwarantowana, a wybierana przez komisję konkursową. Niemniej widocznie rośnie także wartość upominków.

W tym nietypowym programie bierze udział większość renomowanych sklepów na całym świecie, w tym m.in. polskie Komputronik, Media Expert, RTV Euro AGD, Morele czy x-kom.

Zarzut o wywieranie presji

Jak nietrudno się domyślić, kampania wywołuje spore wątpliwości wśród internautów. Na reddicie porównano ją do płacenia za recenzje. Wprawdzie nigdzie nie jest napisane, że opinia musi być pozytywna, ale zapis o konieczności weryfikacji materiału wielu odbiera jako wywieranie presji. O darmowy gadżet postara się z pewnością większość nabywców, a ocena pozytywna w domyśle brzmi jako ta akceptowana przed producenta.

Jednocześnie należy zauważyć, że prawo prasowe wymaga, aby treści sponsorowane były oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego. Pisanie recenzji w zamian za gwarantowany upominek można podciągnąć pod definicję wynagrodzenia, tyle że opinia w sklepie nie jest tekstem dziennikarskim. To poniekąd balansowanie na krawędzi przepisów.

Staramy się skontaktować z przedstawicielami MSI Polska, prosząc o komentarz. Gdy tylko odpowiedź trafi do redakcji, artykuł zostanie zaktualizowany.

© dobreprogramy