Microsoft myśli o graniu na Linuksie; wydaje narzędzie ułatwiające przenoszenie gier Strona główna Aktualności18.11.2018 14:10 Źródło: Depositphotos Udostępnij: O autorze Piotr Urbaniak @gtxxor Microsoft opublikował na GitHubie open-source'owe narzędzie, które ma rozwiązywać jeden z większych problemów przy przenoszeniu gier między platformami – translację potoku graficznego (języka cieniowania) na język zrozumiały dla docelowego środowiska. Co ciekawe, ShaderConductor – jak nazwano projekt – nie jest de facto nowym kompilatorem. Zamiast tego agreguje parę wcześniejszych rozwiązań: DirectX Shader Compiler umożliwiający kompilację HLSL do DXIL (D3D 12) lub SPIR-V (Vulkan), a także SPIRV-Cross, który pozwala przekonwertować SPIR-V na kolejne języki cieniowania, m.in. GLSL, GLSL ES i MSL, wykorzystywane przez, odpowiednio: OpenGL, OpenGL ES i API urządzeń marki Apple, Metal. Tak więc wygląda na to, że Microsoft na poważnie myśli o graniu na platformach innych niż Windows PC oraz Xbox One. Oczywiście ciężko spodziewać się, by chodziło tu o stworzenie konkurencji. Co innego w przypadku systemów i usług będących niejako z boku, a więc serwerów do strumieniowania gier i urządzeń mobilnych, gdzie przedsiębiorstwo mogłoby wejść ze swoimi produkcjami. Warto też zwrócić uwagę, że cały ten łańcuszek wzajemnej „kompatybilności” shaderów pomija PlayStation 4, korzystające z autorskiego formatu PSSL. W teorii, rozwijając dalej narzędzia do kompilacji skrośnej z pominięciem Sony, firma z Redmond mogłaby zniechęcić mniejsze studia do wydawania gier na konkurencyjny sprzęt, przeciwstawiając jednej PS4 szeroki wachlarz platform. Ręczne przepisywanie kodu może być dla wielu nieopłacalne, skoro minimalnym nakładem pracy będą mogli zaoferować grę dla systemów: Windows, Linux, macOS, Android, iOS oraz Xbox. Oprogramowanie Gaming Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji Zobacz także Linux Mint w końcu z porządnym skalowaniem rozdzielczości w Cinnamon 4 lut 2020 Piotr Urbaniak Oprogramowanie 104 Linux kocha Windowsa: czasem tak, czasem nie. Akurat KDE nie ma z tym problemu 11 lut 2020 Piotr Urbaniak Oprogramowanie Biznes 183 Kali Linux 2020.1 wydany. Konto administratora bez praw roota w standardzie 29 sty 2020 Piotr Urbaniak Oprogramowanie Bezpieczeństwo 77 Linux 5.5 po raz pierwszy z obsługą stacji roboczych SGI Octane. Po ponad 20 latach od ich premiery 24 sty 2020 Piotr Urbaniak Oprogramowanie Sprzęt 88
Udostępnij: O autorze Piotr Urbaniak @gtxxor Microsoft opublikował na GitHubie open-source'owe narzędzie, które ma rozwiązywać jeden z większych problemów przy przenoszeniu gier między platformami – translację potoku graficznego (języka cieniowania) na język zrozumiały dla docelowego środowiska. Co ciekawe, ShaderConductor – jak nazwano projekt – nie jest de facto nowym kompilatorem. Zamiast tego agreguje parę wcześniejszych rozwiązań: DirectX Shader Compiler umożliwiający kompilację HLSL do DXIL (D3D 12) lub SPIR-V (Vulkan), a także SPIRV-Cross, który pozwala przekonwertować SPIR-V na kolejne języki cieniowania, m.in. GLSL, GLSL ES i MSL, wykorzystywane przez, odpowiednio: OpenGL, OpenGL ES i API urządzeń marki Apple, Metal. Tak więc wygląda na to, że Microsoft na poważnie myśli o graniu na platformach innych niż Windows PC oraz Xbox One. Oczywiście ciężko spodziewać się, by chodziło tu o stworzenie konkurencji. Co innego w przypadku systemów i usług będących niejako z boku, a więc serwerów do strumieniowania gier i urządzeń mobilnych, gdzie przedsiębiorstwo mogłoby wejść ze swoimi produkcjami. Warto też zwrócić uwagę, że cały ten łańcuszek wzajemnej „kompatybilności” shaderów pomija PlayStation 4, korzystające z autorskiego formatu PSSL. W teorii, rozwijając dalej narzędzia do kompilacji skrośnej z pominięciem Sony, firma z Redmond mogłaby zniechęcić mniejsze studia do wydawania gier na konkurencyjny sprzęt, przeciwstawiając jednej PS4 szeroki wachlarz platform. Ręczne przepisywanie kodu może być dla wielu nieopłacalne, skoro minimalnym nakładem pracy będą mogli zaoferować grę dla systemów: Windows, Linux, macOS, Android, iOS oraz Xbox. Oprogramowanie Gaming Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji