Możesz dać dziecku smartfon na dłużej. To nie ekran niszczy psychikę

Możesz dać dziecku smartfon na dłużej. To nie ekran niszczy psychikę

Możesz dać dziecku smartfon na dłużej. To nie ekran niszczy psychikę
18.12.2017 17:07

Amerykańscy pediatrzy w 2010 roku stwierdzili, że dzieciom w wieku od 2 do 5 lat nie powinno się pozwalać korzystać ze smartfonów i tabletów dłużej niż godzinę-dwie dziennie. Wielu rodziców stosuje się do tego zalecenia, być może niepotrzebnie. Brytyjscy naukowcy zauważyli bowiem, że w dzisiejszych realiach nie ma widocznego powiązania z czasem patrzenia w ekran i samopoczuciem dziecka.

Długi czas korzystania ze smartfonów często jest łączony z zaburzeniami snu, obniżoną samooceną, problemami z nawiązywaniem kontaktów, depresją, samobójstwami i uzależnieniem. Danie smartfonu dziecku zostało porównane do dania mu grama kokainy (5-6 kresek, chyba za mało by się uzależnić?), a od niedawna we Francuskich szkołach uczniowie w ogóle nie mogą korzystać ze smartfonów. Jednak to nie czas spędzany przed ekranem jest problemem.

Badacze z Oxford University i Cardiff University uznali, że nakładane obecnie ograniczenia nie są tak korzystne dla dzieci, jak się wszystkim wydawało. Na początku roku opublikowali wyniki badania, z których wynikało, że „umiarkowane” korzystanie z elektroniki może mieć pozytywny wpływ na samopoczucie i zdrowie osób nastoletnich, po czym zabrali się za zbieranie danych o młodszych dzieciach.

Nowe badanie dotyczy dzieci w wieku od 2 do 5 lat, pochodzących z 20 tysięcy rodzin. Na podstawie różnych informacji od rodziców, zbieranych przez miesiąc, naukowcy starali się znaleźć zależności między elektroniką i samopoczuciem dzieci. Pod uwagę brali jakość więzi z rodzicami, wytrzymałość emocjonalną, ciekawość świata i afektywność pozytywną (przeżywanie silnych, pozytywnych emocji). Jak się pewnie spodziewacie, nie znaleźli żadnych spójnych dowodów na to, że ograniczanie czasu spędzanego z ekranami ma wyraźny, dobry wpływ na rozwój dzieci. Jedyne, co udało się stwierdzić, to to, że dzieci mniej korzystające z elektroniki były bardziej wytrzymałe, za to przeżywały mniej intensywnych, pozytywnych emocji.

W rezultacie nie mamy twardych dowodów na to, że korzystanie ze smartfonów jest niekorzystne dla rozwoju psychicznego i emocjonalnego dzieci. Dużo ważniejszy jest kontekst rodzinny. Ogromny wpływ ma sposób, w jaki rodzice angażują się w poznawanie cyfrowego świata razem z dzieckiem. Nie bez znaczenia jest też sposób ustalania i podtrzymywania reguł dotyczących korzystania z urządzeń elektronicznych, a więc konsekwencja i zapewnienie spójnego otoczenia, w którym dzieci będą czuły się bezpiecznie i pewnie.

Dalsze badania powinny skupić się na tym, jak opiekując się dziećmi możemy zamienić korzystanie ze smartfonów czy tabletów we wspólną zabawę, rozwijającą zainteresowania i budującą relacje. Czas raczej nie ma w tej sytuacji większego znaczenia, a sposób korzystania z urządzeń elektronicznych zmienił się tak szybko, że widoczna jest potrzeba przeprowadzenia zupełnie nowych badań w tej dziedzinie. Brytyjscy naukowcy postulują jednak, by zamiast skupiać się na czasie spędzonym z elektroniką, zbadać wpływ różnych typów treści na dzieci.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (63)