Mozilla, Unity i Epic Games są zgodne – przyszłość gier to przeglądarki Strona główna Aktualności04.03.2015 13:41 Udostępnij: O autorze Maciej Olanicki @b.munro Przed kilkoma dniami informowaliśmy o premierze nowej wersji silnika Unreal Engine, który w ostatnim czasie stał się darmowy. Jedną z istotnych w nim nowości były daleko idące ułatwienia w tworzeniu gier działających bezpośrednio w przeglądarkach. Podczas trwającej w San Francisco Game Developers Conference, Mozilla zaprezentowała rezultaty prac nad konwersją gier do takiej postaci. Mozilla deklaruje, że prace nad stworzeniem narzędzi, które ułatwiałyby prace nad działającymi w przeglądarkach grami prowadzone są w partnerstwie z firmami tworzącymi najpopularniejsze silniki graficzne na rynku, jak Unreal Engine czy Unity. Twórcy gier mają zatem już teraz dostęp do oprogramowania, które pozwala na uruchamianie ich programów w przeglądarkach bez konieczności korzystania z wtyczek. Wykorzystywany może być także skrośny kompilator Emscripten pozwalający na translację języków C i C++ do Javascriptu, a konkretniej do podzbioru asm.js. Podczas GDC zostały zaprezentowane bardzo interesujące rezultaty dotychczasowych prac. Przy tej okazji Mozilla zwraca uwagę na kompatybilność gier z przeglądarkami mobilnymi, różnymi kontrolerami i pełni funkcjonalnym trybem multiplayer. Największym wyzwaniem jest oczywiście szybkość działania programu – porównywalną z natywnym kodem dało się przez długi czas uzyskiwać jedynie na bardziej wydajnym sprzęcie, jednak jak wcześniej pisaliśmy, prace nad optymalizacją silników skryptowych pod kątem asm.js postępują w imponującym tempie. Rozwój gier uruchamianych w przeglądarkach ma także wspomóc premiera 64-bitowej wersji Firefoksa dla deweloperów oferująca zestaw dodatkowych narzędzi przeznaczonych właśnie dla twórców gier. Trudno spodziewać się, aby granie w przeglądarkach w najnowsze produkcje stało się standardem w ciągu najbliższych miesięcy, jednak rezultaty prac nad optymalizacją i popularyzacją narzędzi deweloperskich prezentują się nad wyraz interesująco. Oprogramowanie Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji Zobacz także Mozilla chwali się szybszym asm.js. JavaScript będzie nową Javą? 20 gru 2013 Adam Golański Oprogramowanie 32 Asm.js i OdinMonkey: JavaScript w Firefoksie będzie niemal tak szybki jak kod natywny 22 mar 2013 Adam Golański Oprogramowanie 55 Mozilla lukę po zwolnionych pracownikach chce łatać wolontariuszami 29 sty 2020 Piotr Urbaniak Oprogramowanie Biznes 112 Adobe Flash umiera, ale kultowe gry – nie. Uratowano 38 tysięcy tytułów 4 lut 2020 Jakub Krawczyński Oprogramowanie Gaming Bezpieczeństwo 24
Udostępnij: O autorze Maciej Olanicki @b.munro Przed kilkoma dniami informowaliśmy o premierze nowej wersji silnika Unreal Engine, który w ostatnim czasie stał się darmowy. Jedną z istotnych w nim nowości były daleko idące ułatwienia w tworzeniu gier działających bezpośrednio w przeglądarkach. Podczas trwającej w San Francisco Game Developers Conference, Mozilla zaprezentowała rezultaty prac nad konwersją gier do takiej postaci. Mozilla deklaruje, że prace nad stworzeniem narzędzi, które ułatwiałyby prace nad działającymi w przeglądarkach grami prowadzone są w partnerstwie z firmami tworzącymi najpopularniejsze silniki graficzne na rynku, jak Unreal Engine czy Unity. Twórcy gier mają zatem już teraz dostęp do oprogramowania, które pozwala na uruchamianie ich programów w przeglądarkach bez konieczności korzystania z wtyczek. Wykorzystywany może być także skrośny kompilator Emscripten pozwalający na translację języków C i C++ do Javascriptu, a konkretniej do podzbioru asm.js. Podczas GDC zostały zaprezentowane bardzo interesujące rezultaty dotychczasowych prac. Przy tej okazji Mozilla zwraca uwagę na kompatybilność gier z przeglądarkami mobilnymi, różnymi kontrolerami i pełni funkcjonalnym trybem multiplayer. Największym wyzwaniem jest oczywiście szybkość działania programu – porównywalną z natywnym kodem dało się przez długi czas uzyskiwać jedynie na bardziej wydajnym sprzęcie, jednak jak wcześniej pisaliśmy, prace nad optymalizacją silników skryptowych pod kątem asm.js postępują w imponującym tempie. Rozwój gier uruchamianych w przeglądarkach ma także wspomóc premiera 64-bitowej wersji Firefoksa dla deweloperów oferująca zestaw dodatkowych narzędzi przeznaczonych właśnie dla twórców gier. Trudno spodziewać się, aby granie w przeglądarkach w najnowsze produkcje stało się standardem w ciągu najbliższych miesięcy, jednak rezultaty prac nad optymalizacją i popularyzacją narzędzi deweloperskich prezentują się nad wyraz interesująco. Oprogramowanie Udostępnij: © dobreprogramy Zgłoś błąd w publikacji