Quake II z ray tracingiem dla Windowsa i Linuksa. Piękne oświetlenie i horrendalne wymagania

Strona główna Aktualności
Źródło: http://brechpunkt.de/q2vkpt/
Źródło: http://brechpunkt.de/q2vkpt/

O autorze

W grudniu pisaliśmy o porcie Quake II na API Vulkan, wykonanym przez polskiego programistę Krzysztofa Kondraka. Poznajcie zatem projekt Christopha Schieda, Q2VKPT, który rozszerza wizję przeniesienia klasyka na nowe środowisko o efekt ray tracingu.

Q2VKPT jest interesujący nie tylko z uwagi na znacznie lepszą jakość wizualną, ale także, a może przede wszystkim koncepcyjne wykorzystanie biblioteki VK_NV_ray_tracing. Dotychczas pokazano kilka gier i dem technologicznych z efektem śledzenia promieni, jednak wszystkie zostały oparte na windowsowym rozszerzeniu DXR do DirectX 12.

Chyba nie trzeba tłumaczyć, że Vulkan gwarantuje również wsparcie systemu Linux, choć oczywiście w dalszym ciągu nie obejdzie się bez karty graficznej z rodziny GeForce RTX.

Jak podaje twórca, Quake II zyskał całkowicie dynamiczne, globalne oświetlenie, które rzuca naturalne cienie, uwzględniając przy tym – typowo dla ray tracingu – wpływ obiektów spoza kamery. Nawiasem mówiąc, to również stanowi pewną nowość, gdyż współczesne gry z uwagi na znacznie wyższy poziom skomplikowana stosują ray tracing tylko do obsługi wybranych efektów.

Oczywiście problem z takim podejściem jest jasny, a brzmi: wymagania sprzętowe. Według autora, do uruchomienia Q2VKPT w rozdzielczości 1440p i 60 kl./s potrzeba co najmniej... GeForce'a RTX 2080 Ti. Tak, 21-letnia gra potrzebuje do sprawnego działania karty za 5,5 tys. zł.

Gdyby kogoś to nie przeraziło, Q2VKPT dla Windowsa znajdziecie w naszej bazie gier. Dostępny jest także kod źródłowy projektu .

© dobreprogramy