Wyszukiwarka Google ma 20 lat: oto najważniejsze jubileuszowe nowości

Strona główna Aktualności
Wyszukiwarka Google ma 20 lat (depositphptos)
Wyszukiwarka Google ma 20 lat (depositphptos)

O autorze

Google ma kolejną okazję do świętowania. Po jubileuszowym wydaniu przeglądarki internetowej Chrome, która w tym roku ukończyła 10 lat, teraz przychodzi czas na 20 urodziny wyszukiwarki. Z tej okazji do Google trafia kilka nowości, a producent podkreśla ich znaczenie zwracając uwagę na istotę dostępu do informacji w dzisiejszym świecie, który między innymi właśnie dzięki Google znacznie zmienił się na przestrzeni ostatnich 20 lat.

Pierwszą z interesujących zmian jest funkcja przypominania stron, które zostały już wcześniej odwiedzone w efekcie wyszukiwania konkretnej frazy. Dzięki temu użytkownik, który po jakimś czasie ponownie szuka odpowiedzi na dokładnie takie samo zapytanie, otrzyma szybki podgląd listy stron, które ostatnio w takiej sytuacji odwiedził. Istnieje spora szansa, że dzięki temu znajdzie interesującą go stronę dużo szybciej niż dotychczas. Dobra wiadomość dla sceptycznie nastawionych: nowy widok będzie można na własne życzenie wyłączyć.

Kolejną nowością jest opcja zapamiętywania wyników wyszukiwania i dodawania ich do kolekcji. Pozwoli to w jednym miejscu zebrać informacje związane z jednym tematem, ale będące wynikami wielu zapytań. Google jako przykład zastosowania podaje tu etap planowania podróży, w ramach którego interesujące mogą się okazać zarówno tematy związane z dojazdem, zabytkami, jak i restauracjami. Co więcej, do linków dodanych do kolekcji będą proponowane rekomendacje innych źródeł, które w ocenie aplikacji również mogą się okazać interesujące w kontekście tematyki pozostałych stron w ramach kolekcji.

Ciekawostką jest integracja możliwości Google Lens z wynikami wyszukiwania obrazów. Dzięki temu, podczas przeglądania grafik w sieci, użytkownik może kliknąć dowolne zdjęcie, by sprawdzić, jakie znajdują się na nim obiekty. Warto przypomnieć, że dotychczas aplikacja Lens (występująca w tym przypadku jako Obiektyw Google) dostępna była wyłącznie w formie instalacyjnej, a od niedawna jest także integrowana z częścią autorskich aplikacji do obsługi aparatu, jak na przykład w LG G7 ThinQ.

Inna nowość w Google to także AMP Stories, czyli krótkie historyjki tworzone nieco na kształt tych z aplikacji Instagram. W ten sposób w pierwszej kolejności udostępniane będą informacje o gwiazdach i sportowcach, ale warto dodać, że tylko w przypadku tych stron, których wydawcy korzystają już ze standardu zgodnego z AMP Stories.

Na listę wyników wyszukiwania w Google trafiają również filmy, a na górze będą pojawiać się także odpowiedzi na dodatkowe zapytania powiązane z wyszukiwanym tematem. Przykładem może być szukanie informacji o konkretnej rasie psa wyłącznie po wpisaniu frazy z jej nazwą. Wówczas w wynikach pojawi się lista dodatkowych zagadnień związanych z tą tematyką, na przykład z poradami odnośnie strzyżenia czy informacjami o zdrowiu.

Wszystkich zmian w Google jest jeszcze więcej, a część z nich dotyczy nie tylko klasycznej wersji wyszukiwarki, ale także aplikacji Google, w której nacisk będzie teraz położony na rekomendacje nowych treści, zgodnie z preferencjami użytkownika. Szczegóły zostały opisane na blogu Google'a.

© dobreprogramy