36 proc. Polaków robi ten błąd. Twoje pieniądze też mogą być zagrożone

36 proc. Polaków robi ten błąd. Twoje pieniądze też mogą być zagrożone02.06.2021 19:46
Źródło zdjęć: © Pexels

O tym, że unikalne hasło pomoże chronić nasze dane, mówi się coraz więcej. Mimo to wielu Polaków nadal nie stosuje się do podstawowych zasad bezpieczeństwa. Eksperci ostrzegają przed popełnianiem popularnych błędów.

Krajowy Rejestr Długów i serwis ChronPESEL.pl w marcu przeprowadzili badanie, które wykazało, że większość Polaków boi się, że może paść ofiarą ataku hakerskiego. Mimo to wiele osób nie robi nic, by tego uniknąć.

Najwięcej osób obawia się, że padnie ofiarą oszustów podszywających się pod znane firmy i marki, którzy wyłudzają dane za pomocą fałszywych wiadomości SMS i e-mail. Większość ankietowanych (aż 61,2 proc.) umie rozpoznać fałszywe wiadomości. Jednak 11 proc. obawia się, że łatwo dałaby się nabrać i przekazałaby swoje dane.

Niestety aż 40 proc. ankietowanych nie wiedziałoby, co zrobić w sytuacji, gdy ich dane zostaną przejęte. Jednocześnie aż 30 proc. Polaków obawia się, że ich dane wyciekną po ataku hakerskim na instytucję państwową lub inną firmę. I w takim wypadku ponad 46 proc. osób nie wiedziałoby, co zrobić.

Większość ankietowanych słusznie założyła, że należy zmienić hasło do serwisu, a sprawę należy zgłosić na policję. Problem jest jednak bardziej znaczący, ponieważ ponad 36 proc. Polaków zadeklarowało, że ma jedno hasło do kilku serwisów.

Chociaż większość zadeklarowała, że stosuje trudne i bardzo trudne hasła, to wciąż duża część osób niemal nigdy ich nie zmienia. Ankietowani przyznali, że najrzadziej zmieniają hasła do mediów społecznościowych. Nieco lepiej wygląda to w przypadku poczty i bankowości internetowej, gdzie hasła najczęściej zmieniane są raz na pół roku.

Coraz więcej mówi się o tym, że unikalne hasło zwiększa bezpieczeństwo naszego konta. Nie raz przyglądaliśmy się menadżerom haseł, które ułatwiają zarządzanie hasłami do wielu serwisów i często wspominaliśmy o innych zabezpieczeniach, w tym weryfikacji dwuetapowej. Mimo to edukacja z zakresu cyberbezpieczeństwa wciąż jest na niskim poziomie.

- Wyniki przeprowadzonego badania jasno wskazują na to, że w edukacji o cyberbezpieczeństwie nadal mamy do wykonania wiele pracy. - przyznają eksperci z ChronPESEL.pl.

- Za niepokojący należy uznać fakt, że ponad połowa respondentów nie wie, jak zareagować w przypadku wycieku danych z serwisu internetowego, w którym ma konto. Dodatkowo 1/3 społeczeństwa nie potrafi zareagować na inne próby wyłudzenia danych osobowych - dodają.

Tworzenie silnych haseł to jeden z warunków koniecznych, by skutecznie chronić swoją tożsamość w sieci. Eksperci mają kilka rad:

- Tworząc silne hasło, powinniśmy przede wszystkim unikać zwrotów, które mogą być łatwe do odgadnięcia oraz imion i nazwisk osób bliskich lub zwierząt domowych. Konstruując je, powinniśmy zadbać o to, by składało się z dużych i małych liter, liczb i znaków specjalnych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.