Blog (37)
Komentarze (1.1k)
Recenzje (2)

Wpływ reklam internetowych na zużycie pamięci RAM

@Szuri21Wpływ reklam internetowych na zużycie pamięci RAM26.06.2013 15:49

Przy okazji mojego testu przeglądarek, w komentarzach pojawiło się kilka zastrzeżeń co do zapotrzebowania na pamięć RAM przez przeglądarki. Należy sobie uświadomić, że na zapotrzebowanie RAM wpływ ma wiele czynników. Przede wszystkim należy pamiętać, że każdy z nas posiada inną konfigurację komputera, systemu i w końcu samej przeglądarki. Również repertuar odwiedzanych stron jest u każdego z nas inny. A skoro każdy z nas odwiedza inne strony, to właśnie one stanowią pewną część różnic w porównywaniu własnych obserwacji z przeprowadzonym przeze mnie testem. Faktem jest również to, że jedna i ta sama strona internetowa jest różnie interpretowana przez przeglądarki, co sprawia, że każda z przeglądarek będzie potrzebować nieco innej ilości pamięci RAM. Czy jednak dzisiejsze strony są na tyle rozbudowane aby przeglądarki musiały pochłaniać w sposób niepohamowany RAM?

Doskonale zdaję sobie sprawę, że pamięć RAM jest po to, aby jej używać. Wychodzę z założenia, że nieużywana pamięć RAM, to zmarnowana pamięć. Niemniej cenię sobie jak oprogramowanie jest dobrze zoptymalizowane. Nie cierpię wycieków pamięci i zbytniego rozpasania się aplikacji. Nie zawsze jednak wina leży tylko i wyłącznie po stronie programu. Czasem winowajcą okazuje się tzw. „internetowy wróg”, czyli reklamy. Czy zadawaliście sobie kiedykolwiek pytanie czy w ogóle i ewentualnie jak duży wpływ mają reklamy na pochłanianie pamięci RAM? Ja osobiście byłem tego świadomy. Zresztą jest to na swój sposób logiczne. Bannery, gify, flash. To wszystko ma wpływ na zapotrzebowanie przeglądarek. Do momentu przygotowywania tego wpisu nie miałem jednak pojęcia jak duży jest to wpływ. Generalnie mógłbym wziąć jedną tylko przeglądarkę i na jej podstawie przeprowadzić test. Postanowiłem jednak wykorzystać ten sam zestaw przeglądarek (i wyników), które ostatnio testowałem (oprócz Safari). Uważam, że będzie to ciekawe uzupełnienie mojego testu, w kwestii zużycia pamięci RAM. Należy bowiem pamiętać, że przy każdym naszym odwiedzeniu strony, zostaje nam wyświetlona reklama z jakiegoś tam ich zbioru. Nie wiemy czy trafimy tylko na nieanimowany banner, multimedialnego flasha czy może i podmienione reklamą tło całej strony. Dzieje się to mniej lub bardziej losowo, dlatego też wyniki zapotrzebowania na RAM w teście, który przeprowadzałem nie odzwierciedlały wszystkiego. Nie mogę powiedzieć, że wyniki były przekłamane, bo tak nie było. Uzyskane przeze mnie wyniki, były jak najbardziej prawdziwe, choć należy przy ich interpretacji pamiętać, że o ile zestaw testowych stron był taki sam, to zestaw reklam na nich wyświetlanych już nie. Dlatego też postanowiłem przeprowadzić dzisiejszy test.

Platforma testowa i konfiguracja pozostały takie same. Przeglądarki w tych samych wersjach co w poprzednim teście. W przeglądarkach Chrome, Opera, IE, Firefox do blokowania reklam posłużył znany i ceniony AdBlock Plus, natomiast w Maxthon posłużyłem się narzędziem AdHunter. Dlatego też nie pozostaje mi nic innego jak zamieszczenie moich wyników.

Porównanie zużycia pamięci RAM – 5 otwartych kart

Porównanie zużycia pamięci RAM – 10 otwartych kart

Jak widać reklamy internetowe mają znaczący wpływ na zużycie pamięci RAM przez przeglądarki. Nie są to wyniki marginalne, którymi nie powinniśmy sobie zawracać głowy. Dla każdej z przeglądarek reklamy miały różny wpływ. Najkorzystniej blokowanie reklam wpłynęło na Firefoxa, który przy otwartych 10 kartach i zablokowanych reklamach pobierał aż 30% mniej pamięci RAM. Jest to największa różnica w całym teście. Daje to trochę do myślenia, a raczej pozwala wziąć poprawkę przy przeglądaniu wyników z poprzedniego testu. Najwidoczniej Firefoxowi najbardziej dały się we znaki reklamy w moim teście lub dostał najbardziej zasobożerny zestaw reklamowy. Nie mniej jednak powtórzę to jeszcze raz. Poprzednie testy odzwierciedlają rzeczywistość tak samo jak i dzisiejszy. Nie zagłębiając się w różnice poszczególnych przeglądarek, na koniec zaproponuję Wam podsumowanie ogólne. Postanowiłem zsumować całą ilość pamięci RAM zajmowanej przez przeglądarki wraz z reklamami, jak i bez reklam. Rezultaty zobaczycie na poniższym wykresie.

Zagadka została zatem rozwiązana. Moje przypuszczenia się potwierdziły, ale jednocześnie zostałem zaskoczony. Nie wyobrażałem sobie, że reklamy mogą pochłaniać aż tak wielką część z pamięci RAM. Jaki z tego wniosek my użytkownicy powinniśmy wyciągnąć? Blokować reklamy? A może jednak nie? Wg mnie to kwestia bardzo delikatna. Pamiętajmy, że w większości przypadków reklamy internetowe stanowią dochód dla witryn WWW. Jeśli reklamy nie są nachalne, nie jest ich wiele to uważam, że można taką stronę pozbawić blokowania reklam. Jeśli jednak strona atakuje reklamami ze wszystkich stron nie pozostaje nam nic innego jak włączyć blokowanie reklam. Dla zaawansowanych użytkowników pozostaje zawsze do dyspozycji możliwość blokowania poszczególnych elementów. W ten sposób będziemy mogli zablokować reklamy nachalne, a pozostawić te mniej nas dręczące ku uciesze właściciela strony WWW.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.