AI może wpłynąć na wybory. Twórca Chata GPT ostrzega

AI może wpłynąć na wybory. Twórca Chata GPT ostrzega17.05.2023 09:41
Wybory prezydenckie
Źródło zdjęć: © Pexels

To olbrzymie niebezpieczeństwo. Istnieją poważne obawy, że sztuczna inteligencja może zostać wykorzystana do wpływania na wyniki wyborów prezydenckich – głośno mówił o tym dyrektor generalny firmy OpenAI, która stworzyła narzędzie ChatGPT.

Sztuczna inteligencja może ingerować w przyszłoroczne wybory prezydenckie i wpływać na ich uczciwość. "To mnie martwi" – przyznał Sam Altman, dyrektor generalny firmy OpenAI, której najgłośniejszym produktem jest popularny ChatGPT. Udostępnienie tego narzędzia wywołało olbrzymi wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją, która szybko stała się jednym z najczęściej poruszanych tematów, nie tylko w świecie nowych technologii.

Obawy o ingerencję sztucznej inteligencji w wybory

Altman wyraził swoje obawy podczas wtorkowego panelu senackiego poświęconego tematowi AI. Jednym z największych zagrożeń jest ukierunkowana dezinformacja – sztuczna inteligencja potrafi generować realistycznie brzmiące teksty, a także wiarygodne zdjęcia i filmy. Przykładem może tu być spreparowane nagranie ukazujące aresztowanie Donalda Trumpa przez NYPD.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Inną obawą jest manipulowanie przekonaniami wyborców – czy to poprzez odpowiednie reklamy, czy też zmyślnie zaprojektowane algorytmy czatbotów. Już podczas poprzednich wyborów głośny był temat nieuczciwego wykorzystania mediów społecznościowych w kampanii, a sztuczna inteligencja ma potencjał, by wnieść to na jeszcze wyższy poziom niebezpieczeństwa.

– Musimy zmaksymalizować dobro i zminimalizować zło. Wybór należy do kongresu, tak jak było to wtedy, gdy stanęliśmy w obliczu mediów społecznościowych. Wówczas nie udało nam się dobrze wykorzystać tego momentu – przyznał republikański senator Josh Hawley.

Jak powstrzymać AI?

Obawy to jedno, ale w jaki sposób można zapobiec ingerencji sztucznej inteligencji w wybory? Według (poproszonego przez senat o opinię) Altmana jedyną możliwością jest wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych. Na przykład – wymuszenia na autorach tego typu narzędzi tworzenia "weryfikatorów", które określałyby, czy dany obraz jest prawdziwy czy sztucznie wygenerowany.

Agencja Reuters podaje także, że dyrektor generalny OpenAI sugeruje też wprowadzenie konkretnych przepisów dotyczących tego, czyje dane mogą być wykorzystywane do szkolenia sztucznej inteligencji i w jakim zakresie. Należałoby też – jego zdaniem – utworzyć nową agencję, która sprawowałaby nadzór nad firmami zajmującymi się rozwojem AI. Nie zaszkodziłyby też regularne audyty prowadzone przez niezależne organizacje.

Wojciech Kulik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.