Android TV kontra Fire OS, czyli jak Google niszczy konkurencję

Android TV kontra Fire OS, czyli jak Google niszczy konkurencję12.03.2020 18:23
Redakcja

U Google'a bez zmian - po trupach do celu.

Android TV to jeden z trzech najpopularniejszych systemów Smart TV na rynku i platforma wybierana przez prawdopodobnie największą liczbę producentów.

Popularność Androida TV na telewizorach mocno kontrastuje z tym, co się dzieje na rynku przystawek. Te z systemem Google'a mają bardzo silną konkurencję w postaci przystawek Fire TV Amazonu.

Amazon jest chętny do licencjonowania systemu Fire OS producentom telewizorów, ale zdecydowało się na to jedynie kilka marek jak Grundig, JVC czy Element. Nowy raport rzuca nieco światła na powód takiego stanu rzeczy.

Google stawia producentom ultimatum: "chcesz Sklepu Play? Zapomnij o innych wersjach Androida"

Tak przynajmniej wynika z raportu serwisu Protocol, który powołuje się na swoje branżowe źródła.

Powiązani z producentami telewizorów informatorzy zdradzają, że wykupienie dostępu do Sklepu Play i innych usług Google'a wyklucza możliwość korzystania z innych systemów bazujących na otwartoźródłowym kodzie Androida. A Fire OS bazuje na otwartoźródłowym kodzie Androida.

Co ciekawe, licencja ta ma dotyczyć nie tylko telewizorów, ale i smartfonów. W praktyce wystarczy ponoć, by firma wypuściła jeden telefon z Androidem i Sklepem Play, by zamknąć sobie drogę do korzystania z Fire TV.

Google miał podpisać tyle kontraktów, że "w zasadzie zablokował Amazona". Jeden z informatorów twierdzi, że stawiane przez niego warunki nijak mają się do powszechnie stosowanych w tej branży praktyk.

Google znów prosi się o kłopoty?

W lipcu 2018 Komisja Europejska nałożyła na Google'a karę w wysokości 4,34 miliarda dolarów za praktyki uznane za monopolistyczne. Chodziło o to, że Google miał wykorzystywać dominującą pozycję do zwiększania popularności innych swoich produktów i usług.

Jeśli ostatnie doniesienia są prawdziwe, wygląda na to, że Google robi dokładnie to samo z telewizorami. Bo jak inaczej interpretować wspomniane warunki licencyjne niż jako próbę wykorzystania dominującej pozycji na rynku smartfonów do niszczenia konkurencji na rynku Smart TV?

Nie zdziwi więc, jeśli Google ponownie znajdzie się na celowniku Unii Europejskiej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.