Apele do internautów i utrudnienia dostępu nie pomogły: niemieckie media idą walczyć z AdBlockiem do sądu

Apele do internautów i utrudnienia dostępu nie pomogły: niemieckie media idą walczyć z AdBlockiem do sądu08.07.2014 16:15

AdBlock Plus już od dawna nie jest tylko zwykłym rozszerzeniemdo blokowania reklam na stronach WWW. Stał się całkiem sporymbiznesem, zarabiającym m.in. na wpisywaniuniektórych wydawców na białe listy, pozwalające ich reklamom naominięcie filtrów. Te właśnie praktyki spowodowały, że EyeoGmbH, firma stojąca za rozszerzeniem, została przez niemieckiegoaktywistę i blogera Saschę Pallenberga nazwana mafijną sieciąreklamową, a jej działaniaokreślone jako szantaż właścicieli witryninternetowych. Na ostrychsłowach blogera się nie skończyło – niemieckie media mająnajwyraźniej dość tego szantażu i sprawę kierują do sądu.

Branżowy periodyk Horizontinformuje,że do sądu krajowego w Monachium (Landsgericht) wpłynął pozewkilku firm z branży reklamowej, w tym RTL Group i ProSiebenSat.1Media, przeciwko Eyeo GmbH. Firmy te przekonane są, że modelbiznesowy stosowany przez Eyeo to czyste bezprawie – i chcą zmusićprzed sądem producenta ABP, by zakończył blokowanie reklam wnależących do nich serwisach internetowych.

Nie tylko te związane ztelewizją firmy mają dość blokowania reklam. Złożenie pozwupotwierdził także Axel Springer. SPIEGEL potwierdził, że zdaniemjego prawników działalność Eyeo to czyn nieuczciwej konkurencji izarezerwował sobie prawo do wniesienia pozwu. Z kolei Tomorrow FocusMedia (wydawca m.in. „Chip Online” i „Focus Online”) i BauerMedia Group (m.in. „Bravo.de”) nie podjęły w tej sprawiejeszcze decyzji.

Niemieckie media próbują pókico przekonać użytkowników, że korzystając z AdBlocka, zabijająserwisy, które odwiedzają. W tym roku ProSieben emitowałoreklamówkę „Adblocker ausschalten” ze znanym niemieckim aktoremkomediowym Christophem Marią Herbstem, w której wyjaśnia on wcharakterystyczny dla siebie sposób, że bez reklam media nieprzetrwają.

Anti-Adblocker-Spot mit Stromberg

Trwają też praceprogramistyczne nad portalami internetowymi, mające na celuwprowadzenie sankcji przeciwko tym, którzy AdBlocka nie wyłączyli.Jak wyjaśnia Horizont, na początku nie będą oni mogli np.przełączać internetowego wideo do trybu pełnoekranowego.

Biorąc pod uwagę, jak wielepolskojęzycznych portali internetowych jest w rękach niemieckichwydawców, i jak dużą popularnością cieszy się w Polsce AdBlockPlus, sprawa ta będzie miała swoje reperkusje także i w naszymkraju. Póki co o działaniach prawnych nad Wisłą nie słychać,ale coraz częściej stosowane są rozwiązania techniczne, mająceuniemożliwić użytkownikom z włączonym ABP dostęp doprezentowanych treści.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.