Aplikacja Facebooka jest zbędna: powiadomienia wyświetla Chrome

Aplikacja Facebooka jest zbędna: powiadomienia wyświetla Chrome15.09.2015 11:45
Redakcja

Największa sieć społecznościowa świata, Facebook, wprowadziła właśnie na swoich stronę mechanizm, który pozwala nam na zupełne zrezygnowanie z aplikacji mobilnej. Zamiast z niej korzystać, możemy otrzymywać natychmiastowe powiadomienia o wszystkich istotnych dla nas informacjach wprost na telefon lub tablet za pośrednictwem mobilnej wersji przeglądarki Google Chrome.

Powiadomienia wyświetlane w Chrome nie są dla użytkowników tej przeglądarki niczym dziwnym. Jej desktopowa wersja obsługuje taki mechanizm od dawna, umożliwia powiadamianie o nowej poczcie, wydarzeniach z kalendarza, ale również integruje w sobie dane z asystenta Google Now. Tutaj zastosowano jednak nieco inny mechanizm. Na początku tego roku Google wprowadziło do swojej przeglądarki Push API – ten pozwala twórcom stron internetowych na przesyłanie użytkownikom powiadomień, o ile oczywiście ci ostatni wyrażą na to zgodę.

Współpraca pomiędzy Google i Facebookiem zaowocowała wprowadzeniem tego rozwiązania na strony sieci społecznościowej. Obecnie wystarczy na telefonie lub tablecie z Androidem zainstalować ze sklepu Play najnowszą wersję Chrome. Następnie odwiedzamy przy jej pomocy Facebooka (m.facebook.com) i logujemy się do niego. Przeglądarka wyświetli monit z pytaniem o pozwolenie na wyświetlanie natychmiastowych powiadomień. Jeżeli się zgodzimy, to w przypadku nowych wiadomości, postów, oznaczeń lub polubień informacje o nich znajdziemy w systemowym centrum powiadomień. Trafią one z serwisu do naszej przeglądarki.

Wszystko to bez instalowania dodatkowej aplikacji, która zajmuje sporo miejsca i która nie działa zbyt szybko. To szansa dla użytkowników nieco wolniejszych urządzeń, choć zarazem warto przypomnieć, że zainteresowani mogą sięgnąć także po znacznie lżejszego Facebooka Lite. Jonathan McKay z Facebooka poinformował, że serwis zauważył już zwiększony ruch, za który odpowiedzialne są właśnie tego typu powiadomienia. Można więc przypuszczać, że ich wdrożenie spotkało się z aprobatą użytkowników, którzy nie używają osobnej aplikacji, lecz jedynie przeglądarki internetowej. Mobilna wersja witryn Facebooka pozwala bowiem na niemal wszystkie najważniejsze operacje.

Jeżeli zdecydujemy się na rezygnację z tego typu powiadomień, w dowolnym momencie możemy przejść do ustawień Chrome, następnie do sekcji Ustawienia witryny, Powiadomienia i wyłączyć natychmiastowe informacje z dowolnej witryny. Obecnie Push API jest wspierane przez Chrome i Operę, jego obsługa ma trafić do stabilnej wersji Firefoksa 42, jaki zostanie zaprezentowany w listopadzie. Facebook to jeden z większych przykładów, podobne powiadomienia z czasem pojawią się także na innych witrynach. Dzięki Push API użytkownicy nie będą już musieli instalować wielu osobnych aplikacji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.