Awaria Google. Gmail, YouTube i mnóstwo innych usług nie działa [Aktualizacja]

Awaria Google. Gmail, YouTube i mnóstwo innych usług nie działa [Aktualizacja]14.12.2020 13:10
fot. Alex Tai/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

W poniedziałkowe południe doszło do ogromnej awarii usług należących do Google'a. Nie działa niemal wszystko poza... samą wyszukiwarką. Awaria dotyczy GMaila, Google Photos, Kalendarza, Dokumentów, Google Maps, Google Keep, Google Drive czy nawet samego YouTube. Nie można uzyskać dostępu do tych usług z poziomu komputera. Niektóre z nich nie działają także w wersji mobilnej.

Google ma kłopoty. Nie działa wiele usług, w tym GMail

Gmail i YouTube zaczęły masowo odmawiać posłuszeństwa użytkownikom na całym świecie od około godziny 12:45 czasu polskiego.

Zaraz potem okazało się, że nie działają pozostałe usługi. Użytkownicy próbują szczęścia na urządzeniach mobilnych, ale i tu niewiele zdziałają. Na przykład w GMailu w wersji mobilnej można czytać maile, ale nie da się ich wysyłać.

Wygląda na to, że problem nie dotyczy wyłącznie Polski. Na stronie DownDetector użytkownicy wskazują głównie Europę jako miejsce największych awarii:

Twitter został właśnie zalany komunikatami sfrustrowanych internautów, którzy nie mogą wykonywać swojej pracy przez paraliż kluczowych dla nich usług. Na Twitterze w błyskawicznym tempie najbardziej trendującymi tematami stały się frazy "Google", "#googledown" czy "#Youtubedown". Nie wiemy jeszcze, co jest przyczyną awarii i jak długo ona potrwa. Firma jeszcze nie zajęła stanowiska w tej sprawie.

Skontaktowaliśmy się z biurem prasowym Google w Polsce i czekamy na informacje, co się dzieje. Niestety, awaria dotknęła także panel Google informujący o statusie i... ewentualnych awariach w swoich usługach. Z niego zatem też nie dowiemy się, co się dzieje, bo po prostu... nie działa.

Aktualizacja, godz. 13:28: Prawdopodobnie problem z Google Accounts

Wygląda na to, że problem może dotyczyć kont użytkowników Google'a. Nie działają bowiem usługi, w których trzeba być zalogowanym. Można to w łatwy sposób sprawdzić, włączając choćby YouTube, nie będąc zalogowanym - wtedy wszystko działa normalnie.

Aktualizacja, godz. 13:47: Usługi Google zaczynają wracać

Niektórzy użytkownicy mogą już korzystać z GMaila. Według Google usługa zostanie przywrócona dla wszystkich użytkowników już wkrótce, o ile nie zostaną napotkane dalsze problemy. Nadal istnieje prawdopodobieństwo, że część osób nie uzyska dostępu do poczty GMail.

Aktualizacja, godz. 16:12: Wszystko wróciło do normy

Można już w pełni to potwierdzić: usługi Google działają już normalnie i nie powinno być już problemów w funkcjonowaniu GMaila, YouTube'a oraz innych serwisów firmy.

Aktualizacja, godz. 18:30: Oświadczenie Google'a

Popołudniu do naszej redakcji została przysłane oświadczenie Google'a. "O godz. 12:47 czasu środkowoeuropejskiego na około 45 minut doszło do wyłączenia systemu uwierzytelniania, spowodowanego problemem z naszym wewnętrznym mechanizmem przydzielania zasobów serwera. Usługi wymagające od użytkownika zalogowania się powodowały w tym czasie dużo błędów. Problem z systemem uwierzytelniania został rozwiązany o godz. 13:32. Działanie wszystkich usług Google zostało już przywrócone. Przepraszamy wszystkich, których dotknęły te problemy. Przeprowadzimy dogłębne badanie przyczyn, aby upewnić się, że ta usterka już nie będzie mogła się powtórzyć" - tłumaczy rzecznik prasowy Google w Polsce Adam Malczak.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.