Blender 2.64 gotowy, ma spore zaplecze dla filmowców

Blender 2.64 gotowy, ma spore zaplecze dla filmowców04.10.2012 13:37

Dawno nie pisałam o zmianach, które zachodzą w uznanym, otwartoźródłowym programie do szeroko pojętego modelowania 3D. Prace nad wydaną właśnie wersją 2.64 Blendera skupiły się na narzędziach kierowanych raczej do filmowców, niż artystów tworzących modele 3D, a ma to związek z wykorzystaniem Blendera w projekcie Mango — czyli w otwartych filmach. Niedawno zresztą ukazała się produkcja „Tears of Steel” — czwarty już otwarty krótki film, który powstał pod skrzydłami Blender Foundation.

Tears of Steel - Blender VFX Open Movie

Wróćmy jednak do samego programu. W tej wersji programiści skupili się na poprawieniu i wzbogaceniu całego warsztatu do pracy z efektami wideo w postprodukcji. Przede wszystkim backend zajmujący się „układem” efektów (w tym widoku reprezentowane są przez „węzły” grafu) na ścieżce postprodukcji został napisany od nowa — teraz jest szybszy i pochłania mniej pamięci przy pracy z dużymi plikami. Został także wzbogacony o możliwość dodania węzłów z efektem bokeh (rozmycie tła charakterystyczne dla pewnych układów optycznych), węzłów pracy z maskami, modyfikacji kolorów i dwa zupełnie nowe do pracy z greenscreenem. OpenColorIO został wbudowany w tę wersję Blendera, a interfejs modyfikacji barw zyskał nowy wygląd, co daje lepsze możliwości pracy z barwami materiału. Poprawiony został także system śledzenia ruchu obiektów na filmie, zaś narzędzia maskowania i możliwości tworzenia animowanych masek zostały znacznie rozbudowane, gdyż pojawił się w końcu edytor masek z prawdziwego zdarzenia.

Ponadto w tej wersji znalazł się nowy modyfikator tworzący skórę na podstawie wierzchołków i krawędzi modelu, w trybie rzeźbienia można także stosować maski, aby zabezpieczyć pewne obszary przed zmianami. Całkiem długa okazała się lista zmian w rendererze Cycles, który doczekał się między innymi: nowych integratorów, renderowania z użyciem buforów zapisu, wielowątkowego ładowania obrazu i dużo szybszego budowania drzew BVH. Więcej o zmianach można dowiedzieć się na Wiki.

Najnowszą wersję Blendera można pobrać dla systemów Windows, Linuksa i OS X z naszego portalu. Program znajduje się w dziale Programy → Grafika → Modelowanie 3D.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.