Blender renderuje dla VR, rysowanie idzie mu coraz lepiej

Blender renderuje dla VR, rysowanie idzie mu coraz lepiej29.09.2016 16:24

Świeżo wydany Blender 2.78 zabawi z nami dłuższy czas. Zespół pracujący nad programem zamierza powoli odchodzić od tej gałęzi rozwojowej i skupić się na Blenderze 2.8, więc w obecnej gałęzi nie należy spodziewać się rewolucyjnych nowości. Będą to raczej drobne poprawki już istniejących elementów.

Podążając za ostatnimi trendami, silnik renderujący Cycles zyskał możliwość renderowania przestrzennych obrazów stereoskopowych, które można oglądać na goglach wirtualnej rzeczywistości. Mechanizm ten obsługuje także technikę łączenia tekstur na biegunach, która redukuje artefakty, gdy oglądający patrzy prosto w górę lub w dół.

Znacznie poprawione zostało także renderowanie przemieszczeń powierzchni i podpodziałów, aczkolwiek ten element należy traktować jako eksperymentalny. Ponadto kolejne elementy procesu renderowania zostały zoptymalizowane, a silnik został przystosowany do pracy na kolejnych kartach graficznych (GTX 1060, 1070 i 1080). Rozwiązany został też problem z kiepskimi wynikami na takich kartach, jak 980 Ti i Titan X.

Wciąż poprawiany jest system odręcznego rysowania na potrzeby animacji. Narzędzie Grease Pencil zostało nieco przerobione, by przypominać to, co znajdziemy w innych programach do rysowania. W nowym blenderze znajdziemy bardziej intuicyjne warstwy i kilka podstawowych narzędzi do rysowania. Ponadto teraz warstwy mogą przechowywać rysunki w wielu kolorach i kreski różnej grubości, co wcześniej było niemożliwe i dość irytujące.

W Blenderze 2.78 pojawiła sie także wstępna obsługa formatu Alembic (.abc), przedstawionego podczas SIGGRAPH 2011. Format ten został przygotowany z myślą o wymianie obiektów geometrycznych w obrębie jednego projektu w grupie osób pracujących na tych samych zasobach. Alembic może przechowywać geometrię, hierarchię transformacji i ułożenie kamery, trwają prace nad dodaniem do niego możliwości zapisywania materiałów. W Blenderze można importować różne obiekty geometryczne i kamery, a eksportować można dodatkowo cząsteczki i włosy.

Ponadto w Blenderze pojawiły się nowe rozszerzenia, drobne zmiany w interfejsie użytkownika, poprawki w API Pythina, renderowania tkanin i inne usprawnienia. Warto tu wspomnieć o poprawionych Bendy Bones – kościach, które pozwalają budować szkielety dla animacji w bardziej elastyczny sposób. Dzięki temu szkielety powinny być prostsze, lżejsze, a tworzenie animacji szybsze i bardziej wydajne.

Najnowszego Blendera znajdziecie w naszej bazie programów w wersjach dla Windowsa i macOS.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.