Chińska elektronika znalazła zaskakujący rynek zbytu. Hit? Klasyczne telefony

Chińska elektronika znalazła zaskakujący rynek zbytu. Hit? Klasyczne telefony20.06.2021 16:41
Tanie telefony z Chin podbijają Afrykę
Źródło zdjęć: © Pexels

Chińskie firmy telekomunikacyjne znalazły nietypowy rynek zbytu. W ostatnim czasie odnotowały ogromny wzrost sprzedaży na terenie Afryki. Co ciekawe smartfony stanowią tam tylko 3 proc. sprzedawanych produktów.

Afrykańscy klienci nie potrzebują nowoczesnych smartfonów. O wiele większym zainteresowaniem cieszą się klasyczne telefony, np. takie, które obsługują po kilka kart SIM. W pierwszym kwartale roku takie modele stanowi aż 96,9 proc. wszystkich sprzedanych telefonów.

Chińscy producenci doskonale wychodzą na sprzedaży tańszych modeli, a liderem na rynku jest firma Transsion z Shenzhen. W ciągu ostatnich trzech miesięcy, aż 3/4 wszystkich sprzedanych telefonów pochodziło do Transsion. Tym samym chiński producent znacząco wyprzedził konkurentów. 

W momencie, gdy wielu producentów porzuca najtańszy segment rynku, chińscy producenci jak Transsion podbijają niemały afrykański rynek. Chociaż firma nie jest zbyt znana na świecie, to już w 2017 roku zdobyła pozycją lidera np. w Nigerii, wyprzedzając tym samym Samsunga. I do dziś dominuje na afrykańskim rynku. 

Afryka to ogólnie rozwijający się rynek zbytu. W pierwszym kwartale tego roku odnotowano 14-proc. wzrost rok do roku tylko na rynku telefonów komórkowych. IDC poinformował, że w ciągu ostatniego kwartału sprzedano tam 53,3 mln telefonów. 

Chociaż pozycja lidera na razie nie jest zagrożona, to inni chińscy producenci coraz śmielej wchodzą na rynek afrykański. Dotyczy to zarówno mniejszych firm, jak i światowych gigantów, takich jak Xiaomi i Huawei. 

Henry Tugendhat, starszy analityk w amerykańskim Instytucie Pokoju zwrócił uwagę, że niezwykłe jest to, jak wiele chińskich firm osiąga międzynarodowy sukces. "Podczas gdy liberalna gospodarka rynkowa Stanów Zjednoczonych w praktyce ma tylko Apple", zauważa. 

- Ponieważ rynki zachodnie nadal blokują produkty Huawei, jestem pewien, że rynki afrykańskie staną się dla nich ważniejsze - dodał. Z kolei Roger Entner, główny analityk w amerykańskiej firmie Recon Analytics, powiedział, że ostatecznie wszystko sprowadzało się do ceny.

- Chińscy producenci są w stanie dostarczyć te urządzenia po niższej cenie niż ktokolwiek inny, mając jednocześnie całkiem atrakcyjny sprzęt - wyjaśnia. To połączenie przyzwoitej jakości z niską ceną jest zdaniem większości analityków kluczem do podboju afrykańskiego rynku. A o tym, że warto inwestować w ten rynek, świadczą twarde dane liczbowe.

- Ponad 500 mln Afrykanów nadal nie ma karty SIM. Ogólnie jest to populacja większa niż cała Unia Europejska. Nic dziwnego, że Chiny chcą mieć pewność, że gdy ci wszyscy ludzie uzyskają dostęp do sieci komórkowych, to będą korzystać z chińskiej infrastruktury - zauważa Peter Wanyonyi, kenijski analityk. 

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.