Chrome, Firefox czy Edge? Każda przeglądarka ma wady i zalety

Chrome, Firefox czy Edge? Każda przeglądarka ma wady i zalety19.05.2021 15:14
Wybór przeglądarki nie zawsze jest prosty
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

"Najlepsza przeglądarka internetowa" prawdopodobnie nie istnieje, a przynajmniej dla każdego użytkownika będzie to inny program, w dodatku z różnych powodów. Z liczbami trudno jednak walczyć - najpopularniejszy jest Google Chrome.

Dane statystyczne dotyczące popularności różnych przeglądarek internetowych od dłuższego czasu szczególnie się nie zmieniają. W desktopach dominujący jest Google Chrome, a konkurencja daleko w tyle. Według statystyk statcounter, Chrome działa obecnie w ponad 67 proc. urządzeń i podobny stan rzeczy utrzymuje się od dawna.

Nie oznacza to jednak, że Google Chrome jest bezwzględnie najlepszą przeglądarką. Wiele osób korzysta z Firefoksa, Edge'a czy innych aplikacji i ma ku temu słuszne w danej sytuacji powody. Zapraszamy do dyskusji w komentarzach, chętnie poznamy Wasze propozycje i argumenty. Praktycznie każda przeglądarka na rynku ma jednak swoje unikalne zalety, które warto dostrzec, niezależnie od własnych preferencji.

Google Chrome: szybkość i "internetowy standard"

W przypadku Google Chrome'a największą zaletą jest bez wątpienia sprawność działania. Znakomita większość użytkowników tej przeglądarki jako zaletę wymienia bowiem szybkość. Istotnie, Chrome często wypada bardzo dobrze na tle konkurencji w wielu testach, jednak kiedy przeglądarka debiutowała na rynku kilka lat temu, praktyczne różnice były bardziej zauważalne.

Google Chrome, z uwagi na swoją popularność, stał się też niejako "internetowym standardem". Twórcy stron skupiają się więc przede wszystkim na tym, by dana witryna działała jak najlepiej przede wszystkim wyświetlana w Chrome - bo w ten sposób trafiają w dużym zaokrągleniu do 3/4 potencjalnych odbiorców. Pozostałe przeglądarki są siłą rzeczy traktowane drugorzędnie.

Chrome'a docenią także osoby korzystające ze smartfonów z Androidem, gdzie to właśnie ta przeglądarka jest domyślna. Synchronizacja historii i zakładek po zalogowaniu działa więc "sama z siebie", ale oczywiście nie oznacza to, że nie da się jej skonfigurować także w parze z innymi przeglądarkami mobilnymi.

Mozilla Firefox: priorytet to prywatność

Osoby ceniące sobie przede wszystkim internetową prywatność, z pewnością częściej wybierają Firefoksa. Mozilla chętnie wdraża do przeglądarki kolejne rozwiązania blokujące skrypty śledzące i reklamy oraz pozwala w wygodny sposób sterować opcjami bezpieczeństwa w ustawieniach.

Firefox często sprawdza się także tam, gdzie Chrome nie daje rady. Jeśli już trafimy na stronę, internetową usługę lub inne narzędzie, które z jakichś przyczyn nie współpracuje z Google Chrome, istnieje spora szansa, że w Firefoksie akurat zadziała. Potwierdzi to z pewnością wiele osób zawodowo zajmujących się autorskimi narzędziami bazującymi na przeglądarkach.

Microsoft Edge i autorski sklep z dodatkami

Microsoft Edge to stosunkowo świeża propozycja na rynku, ale nie mniej ciekawa. "Nowy Edge", bo o nim mowa, pojawił się na początku 2020 roku i szybko zdobył kilkanaście procent udziału w rynku. Propozycja Microsoftu kusi integracją z Windowsem, silnikime Chromium i w praktyce dwoma sklepami z rozszerzeniami.

Dzięki niemu użytkownicy Edge'a z jednej strony mogą korzystać ze sklepu Chrome'a, a tym samym mieć dostęp do całej masy dodatków rozwijanych od lat, a z drugiej - bazować na repozytorium rozszerzeń uzupełnianym niezależnie przez Microsoftu. Więcej opcji to zawsze atut. Do tego dochodzą rozbudowane ustawienia, także te dotyczące wydajności i bezpieczeństwa.

Vivaldi, Opera i inne przeglądarki - podziel się swoim zdaniem

Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że wymieniony Chrome, Firefox i Edge nie zamykają listy wartych uwagi przeglądarek internetowych. Jesteśmy ciekawi Waszej opinii w tym temacie. Napiszcie w komentarzach dlaczego korzystacie właśnie z tej, a nie innej przeglądarki; niech to będzie swoisty poradnik dla osób, które dopiero poszukują odpowiedniej propozycji dla siebie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.