DirectX 12 nie będzie lekarstwem na kiepską specyfikację Xboksa One

DirectX 12 nie będzie lekarstwem na kiepską specyfikację Xboksa One06.03.2015 16:27
Redakcja

Najnowsza wersja interfejsu graficznego Windows, jaką będzie DirectX 12, budzi duże emocje. Za jej sprawą wydajność nowych gier ma się zauważalnie zwiększyć, a wszystko to dzięki znacznie lepszemu zarządzaniu sprzętem i innemu rozłożeniu obciążenia na poszczególne rdzenie procesora głównego. Niestety zapał i oczekiwania co niektórych osób trzeba ostudzić – wiele wskazuje na to, że posiadacze konsol Xbox One nie zyskają tak wiele, jak gracze pecetowi.

Konsola Microsoftu nie ma łatwego życia, bo w bezpośrednim porównaniu zaraz po premierze okazała się pod względem specyfikacji słabsza niż PlayStation 4. Producent tłumaczył wtedy, że dla niego puste teraflopsy to nie wszystko, ale kolejne gry dostępne dla obu tych urządzeń tylko utwierdzały w przekonaniu, że Xbox jest faktycznie nieco słabszy i czasami dostaje zadyszki tam, gdzie PS4 daje sobie radę. DirectX 12 znajdziemy zarówno w najnowszym Windows 10, jak i właśnie na tej konsoli, co mogłoby stanowić szansę na poprawę sytuacji i przechylenie szali zwycięstwa na korzyść Microsoftu. Nic z tego, niektórych spraw nie da się bowiem przeskoczyć oprogramowaniem, nawet niskopoziomowym.

Głos w tej sprawie postanowił zabrać Brad Wardell z firmy Stardock, która zajmuje się tworzeniem oprogramowania, w tym i gier komputerowych. Według niego DirectX 12 faktycznie będzie w stanie pomóc, ale nie jest to magiczny lek na wszystkie dolegliwości, jakie trapią nowoczesne platformy, w tym Xboxa One. Deweloperzy tego studia przewidują, że gracze używający tych konsol będą mogli liczyć na pewien wzrost wydajności, ale będzie on niewielki. Problemy z Xboxem to sprawa sprzętowa – konsola wykorzystuje stosunkowo powolną pamięć typu DDR3 zarówno jako pamięć główną jak i pamięć karty graficznej. Nie może się ona konkurować z pamięciami typu GDDR5, które są stosowane w kartach dla komputerów PC i w konsoli PlayStation 4. Różnica w przepustowości to przepaść, którą nie da się zasypać funkcjami z nowego API w celu utorowania sobie drogi do wyższej wydajności.

Największymi zwycięzcami będą osoby używające w swoich pecetach tanich, wielordzeniowych procesorów firmy AMD, które jak do tej pory często zostawały w tyle w stosunku do rozwiązań Intela (np. model FX8350). Według Wardella to właśnie takie układy zyskają najwięcej, bo nareszcie przestanie liczyć się tak bardzo wydajność pojedynczego rdzenia, a wzrośnie znaczenie układu jako całości pozwalającego na zrównoleglenie obliczeń. Różnice, które są teraz widoczne przede wszystkim w sytuacjach, gdy karta graficzna ma jeszcze zapas mocy i ogranicza ją jedynie procesor, staną się znacznie mniejsze.

Oczywiście lepsze wykorzystanie CPU nie jest jedyną zmianą w DirectX 12 i słowa pracownika Stardock nie są jedynym słusznym wyrokiem – nowy DirectX pozwala teoretycznie m.in. na wykorzystanie dwóch układów graficznych zupełnie różnych producentów do zajmowania się tą samą klatką obrazu, lub wzajemne wspieranie się poprzez wykonywanie osobnych operacji jak liczenie fizyki. Nie zmienia to jednak specyfikacji technicznej Xboksa One i nie spowoduje, że powolna pamięć stanie się nagle niesamowitym demonem szybkości. Deweloperzy narzekali na nią już wcześniej. Na zmiany tego typu przyjdzie nam poczekać aż do wydania nowej konsoli, a biorąc pod uwagę coraz większe różnice między next-genami a wydajnymi pecetami, może do tego dojść znacznie szybciej, niż się spodziewano.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.