Drogi produkt w promocji za 9 złotych. Nie daj się nabrać

Drogi produkt w promocji za 9 złotych. Nie daj się nabrać05.03.2024 13:34
Nie daj się nabrać na wyjątkową promocję
Źródło zdjęć: © Materiały WP | Sebastian Barysz

Reklamy w mediach społecznościowych, które dotyczą nienaturalnie korzystnych promocji na różne produkty, stały się nośnym tematem. CERT Orange Polska ostrzega, jak wygląda typowy atak, w którym oszuści podszywają się pod znaną markę, oferując fałszywą promocję.

Schemat działania cyberprzestępców jest dobrze znany każdemu, kto odwiedza media społecznościowe. W lutym 2023 roku informowaliśmy na dobrychprogramach o podszywaniu się oszustów pod sklep Komputronik i niewiele później w analogiczny sposób pod x-kom. W obydwu przypadkach źródłem problemu były najpewniej przejęte, a później spreparowane konta na Facebooku, które upodobniono do autentycznych stron obydwu firm i opublikowano na nich fałszywą reklamę.

W każdym przypadku tego rodzaju oszuści stosują znane sztuczki i socjotechnikę - zwraca uwagę CERT Orange Polska. Tutaj typowa jest nienaturalnie niska cena produktu, który zwykle spodziewamy się kupić za kwotę wielokrotnie wyższą. W przypominanym przykładzie podszywania się pod sklep X-kom mieliśmy do czynienia z głośnikiem Bluetooth firmy Marshall, którzy rzekomo można było nabyć za 9 złotych. Regularna cena tego produktu jest znacznie wyższa.

Fałszywa oferta głośnika Bluetooth, Źródło zdjęć: © CERT Orange Polska
Fałszywa oferta głośnika Bluetooth
Źródło zdjęć: © CERT Orange Polska

Dodatkowo oszuści starają się wywołać wrażenie okazji, która lada moment może zniknąć - w rogu strony docelowej wyświetlany jest licznik produktów rzekomo pozostałych w promocji. Oczywiście nie jest to wskaźnik mający z czymkolwiek związek. To tylko sztucznie wyświetlana wartość mająca skusić potencjalną ofiarę do uzupełnienia formularza i machinalnego podania wszystkich danych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak zauważa CERT Orange Polska, jeśli użytkownik Facebooka zdecyduje się kliknąć reklamę i przejść przez "proces zakupu" urządzenia, w praktyce zarejestruje się w "umiejętnościowej grze matematycznej", której subskrypcja kosztuje początkowo 7 złotych, a docelowo kilkaset miesięcznie - kwota ta będzie pobierana automatycznie z konta, do którego dane karty wymagane są w internetowym formularzu.

Formularze, z których dane wykorzystywane są do subskrypcji niechcianej usługi, Źródło zdjęć: © CERT Orange Polska
Formularze, z których dane wykorzystywane są do subskrypcji niechcianej usługi
Źródło zdjęć: © CERT Orange Polska

Co ciekawe, anulowanie nieświadomie włączonej subskrypcji nie jest podobno problemem, ale bez wątpienia lepiej nie musieć sprawdzać tego w praktyce. Oczywiście o otrzymaniu głośnika za śmiesznie niską kwotę raczej również nie ma co marzyć.

Jak nie dać się nabrać? Kluczowe zasady

CERT Orange Polska podaje przy tej okazji reguły, którymi warto się kierować, by nie paść ofiarami internetowych oszustów. Eksperci polecają, aby:

  • co do zasady nie ufać postom sponsorowanym na Facebooku,
  • zastanowić się, jeśli oferta na dany produkt dotyczy nienaturalnie korzystnej ceny,
  • widząc nazwę znanej marki sprawdzić, czy jest to autentyczna strona - może to być świeżo przejęte konto na Facebooku, które ma tylko kilka polubień,
  • sprawdzić dokładnie adres strony docelowej przed kliknięciem linku,
  • chcąc koniecznie sprawdzić, jak działa "promocja", posłużyć się fałszywymi danymi i specjalnie do tego celu założonym adresem e-mail.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.