Dzwoni "natrętny numer"? Jest na to sposób - czarna lista

Dzwoni "natrętny numer"? Jest na to sposób - czarna lista11.12.2022 14:08
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pixabay

Czarna lista w telefonie to niedoceniana opcja, która pozwala przynajmniej częściowo odciąć się od natarczywych połączeń z nieznanych numerów. Jeśli regularnie ktoś do ciebie dzwoni i nie masz ochoty na kolejne rozmowy - możesz zablokować dany numer, dodając go właśnie do "czarnej listy".

Można to zrobić w bardzo prosty sposób. Lista numerów, z których połączenia będą automatycznie odrzucane jest w większości telefonów nazwana jest "czarną listą" lub "listą blokowanych". Kiedy numer trafi do takiej bazy kontaktów, przy następnej próbie połączenia smartfon nie wyda z siebie dźwięków, a połączenie zostanie automatycznie odrzucone przez oprogramowanie.

W przypadku Androida kolejne numery można dodawać do czarnej listy z poziomu opcji danego numeru na liście ostatnich połączeń. Część telefonów oferuje także możliwość dodania danego numeru do blokowanych bezpośrednio po danej rozmowie - jeśli na tym etapie wiadomo, że jest to podejrzany rozmówca i lepiej unikać kolejnych połączeń.

W przypadku systemu iOS w iPhone'ach odpowiednik "czarnej listy" to "zablokowane kontakty" w opcjach telefonu, w globalnych ustawieniach systemu. Na podobnej zasadzie można tu dodawać kolejne numery lub wskazywać osoby z książki telefonicznej, od których połączenia będą automatycznie odrzucane.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić smartfon Sony Xperia 5 IV?

Czarna lista w telefonie - sposób na natrętnych

Dodając kolejne podejrzane numery do czarnej listy w smartfonie trzeba pamiętać, że nie jest to metoda chroniąca przed spoofingiem czy innymi oszustwami w pełni. Blokowany jest bowiem tylko jeden numer telefonu, a oszuści wykorzystują zazwyczaj przynajmniej kilka. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to metoda częściowo ograniczająca problem.

Z naszych obserwacji wynika, że atakujący nierzadko wykorzystują te same numery do różnego rodzaju ataków. Jeśli dany kontakt zostanie zablokowany już przy pierwszej próbie, przy kolejnych atakujący nie zdoła się dodzwonić do danej osoby z tego samego numeru. To dodatkowe utrudnienie dla oszustwa i bezpieczeństwo dla użytkownika.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.