Facebook mocniej za przeciwdziałaniem samobójstwom i zwyrodnieniom

Facebook mocniej za przeciwdziałaniem samobójstwom i zwyrodnieniom11.09.2019 15:39

Przejawy toksyczności w sieci to nic nowego. Większość serwisów z treściami współtworzonymi przez użytkowników zmaga się z tym zjawiskiem. Jednak skrajność to samookaleczanie, bestialstwo i samobójstwa. Facebook stara się mocniej walczyć z tą falą.

Facebook nie cenzurował streamów zabójstw i samobójstw

Czy słyszeliście chociażby o tragediach z 2017 roku, które dało się oglądać na Facebooku? Dzięki funkcji streamowania można było natrafić na takie relacje na żywo jak chociażby zabójstwo niespełna rocznej własnej córki i powieszenie się ojca, zastrzelenie przypadkowego przechodnia przez sfrustrowanego emeryta, czy wielokrotny gwałt na 15-latce.

Wszystko to działo się w USA, co nie znaczy, że Europa jest wolna od skażenia, chociaż w naszych stronach też mocno przejawia się na to na YouTube, ale i ma zwykle nieco inną formę. Zatrważający jest brak reakcji nie tylko ze strony Facebooka, ale przede wszystkim oglądających, którzy nie zadzwonili na numer alarmowy.

Firma Zuckenberga od lat chce walczyć z problemem

W nowym komunikacie firma chwali się, że już od 2006 roku aktywnie współpracuje z ekspertami z całego świata i stawia czoła problemom samobójstw i samookaleczeń (jak widać, przynajmniej kiedyś, nie była to zbyt owocna współpraca). Z okazji obchodzonego wczoraj Światowego Dnia Zapobiegania Samobójstwom Facebook podsumował działania w tej problematyce.

Podobno pomiędzy kwietniem i czerwcem tego roku Facebook podjął działania dotyczące aż 1,5 miliona treści, które dotyczyły samobójstw czy samookaleczeń. Mechanizmy miałyby być tak dobre, że 95% zostało wykrytych przed zgłoszeniami indywidualnych użytkowników. Na Instagramie odsetek ten wynosił 77% dla ponad 800 tysięcy materiałów.

Czyżby znamiona poprawy?

Dobrze, że przynajmniej teraz sytuacja według firmy poprawiła się. Patologiczne, brutalne i samodestrukcyjne zachowania nie powinny mieć miejsca w takiej przestrzeni. W zasadzie w żadnej. Facebook zaostrzył politykę prezentacji skutków samookaleczeń i treści tego typu nie mogą mieć miejsca w Explore na Instagramie.

Firma mówi o tworzeniu i ulepszaniu procedur, mających zapobiegać różnym godnym potępienia kwestiom. Co więcej zapowiedziano pogłębienie badań na temat specyfiki rozmów o samobójstwach. Czyżby wykrywanie przyszłego samobójcy na podstawie treści i rozmów jeszcze w zarodku jego planów?

Nowe stanowisko ma jeszcze lepiej wpłynąć na przejawy negatywnych zachowań

Facebook chciałby też edukować swoich użytkowników poprzez Centrum Bezpieczeństwa Facebooka czy #chatsafe. Dzięki nim można przejrzeć zalecenia, jak reagować na zamieszczane w sieci treści związane z samobójstwami czy co zrobić, jeśli samemu chce się podzielić odczuciami dotykającymi tej tematyki.

Ostatnim wartym odnotowania faktem z przekazu firmy, jest stworzenie nowego stanowiska w zespole ds. polityki publicznej i bezpieczeństwa. Jak czytamy w komunikacie „Obowiązki tej osoby będą zorientowane na kwestie zdrowia i samopoczucia, a w szczególności na badanie wpływu aplikacji na zdrowie użytkowników.”

Dobry PR to jedno, a prawdziwe realia niekoniecznie muszą być tak różowe. Miejmy nadzieję, że toksyczność i samodestrukcyjność w Internecie nie będzie się pogłębiać. Przynajmniej Facebook chciałby nieco więcej zrobić w tym zagadnieniu. A może tak jeszcze dobre kroki w kierunku ograniczenia przetwarzania prywatnych danych? Dopiero co firma stwierdziła, ze udostępnianie lokalizacji, to same plusy dla użytkowników, choć na zdrowy rozsądek wiadomo, że nie jest tak pięknie.

Źródło: Materiały prasowe Facebook, Wyborcza

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.