Facebook: sesja wygasła. Jak odzyskać hasło i konto?

Facebook: sesja wygasła. Jak odzyskać hasło i konto?06.03.2024 08:08
Facebook - jak się zalogować?
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto

Facebook, Messenger oraz inne aplikacje Mety mogą raz na jakiś czas wyświetlać informację, że "sesja wygasła". Zwykle można ją zauważyć podczas globalnych awarii. Konsekwencją jest konieczność ponownego zalogowania się do Facebooka, ale sposobów na to jest kilka.

Kiedy w aplikacji Facebooka w smartfonie wygaśnie sesja, nie pozostaje nic innego, jak po prostu ponownie się zalogować. Co do zasady wystarczy wpisać hasło, ale z uwagi na rzadką konieczność odświeżania sesji, z pewnością nie każdy je pamięta. Pozostaje więc skorzystać z opcji odzyskiwania, ale w przypadku korzystania z zabezpieczenia uwierzytelnianiem dwuetapowym (które polecamy), użytkownik ma dodatkowe opcje.

Facebook, Messenger, Instagram i wreszcie połączony z nimi WhatsApp mogą bowiem wykorzystywać wspólne informacje podczas logowania do aplikacji w telefonie. Użytkownik, który wcześniej uzupełnił dodatkowe dane na przykład o numerze telefonu, może szybko zalogować się do aplikacji bez podawania hasła wprost, wykorzystując do tego jedną z kilku metod po wybraniu opcji Nie pamiętasz hasła?:

  • potwierdzenie powiadomienia w zaufanym urządzeniu wskazanym do logowania z wykorzystaniem uwierzytelniania dwuetapowego,
  • przepisanie jednorazowego kodu z SMS-a,
  • przepisanie jednorazowego kodu wysłanego na czacie WhatsAppa.
Logowanie do Facebooka w smartfonie, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Logowanie do Facebooka w smartfonie
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

W analogiczny sposób konto można odzyskać po podaniu adresu e-mail, który jest przypisany do danego konta Facebooka. Wówczas pocztą e-mail otrzymamy jednorazowy kod, który trzeba przepisać do formularza logowania, by uwierzytelnić swoją tożsamość, a następnie ustalić nowe hasło do Facebooka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Warto też wiedzieć, że o ile użytkownik nie przełącza się pomiędzy wieloma kontami i korzysta jednocześnie w telefonie z Facebooka, Messengera, Instagramu i WhatsAppa, w praktyce trzeba się postarać, by nawet celowo wylogować się ze wszystkich aplikacji. Programy logują użytkownika automatycznie na domyślne konto, o ile jest zalogowany w pozostałych aplikacjach (co w większości wypadków jest po prostu wygodne).

Facebook: jak odzyskać konto?

Facebook pozwala także odzyskać dane do konta w inny sposób - posługując się przypisanym adresem e-mail lub numerem telefonu. To metoda, która może się przydać głównie w sytuacji powrotu do serwisu po niekorzystaniu z niego przez dłuższy czas. Proces rozpoczyna się od odwiedzenia strony Znajdź swoje konto.

Znajdź swoje konto - metod odzyskiwania konta na Facebooku, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Znajdź swoje konto - metod odzyskiwania konta na Facebooku
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Na tym etapie konieczne jest podanie adresu e-mail lub numeru telefonu, które kiedyś były powiązane z danym kontem. Po ich wpisaniu, należy skorzystać z przycisku Szukaj. Na ekranie wyświetli się okno logowania, ale użytkownik, który nie pamięta hasła do konta na Facebooku, może skorzystać z przycisku Wypróbuj inny sposób.

Próba odzyskiwania konta na Facebooku, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Próba odzyskiwania konta na Facebooku
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

W takiej sytuacji Facebook zaproponuje wysyłkę jednorazowego kodu na podany adres e-mail lub numer telefonu. W praktyce od tego etapu jest to proces identyczny z odzyskiwaniem hasła z poziomu aplikacji w telefonie. Otrzymany kod należy wpisać w formularzu, a następnie ponownie ustalić hasło do Facebooka.

Odzyskiwanie hasła - wysyłka kodu, Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Odzyskiwanie hasła - wysyłka kodu
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek

Oczywiście co do zasady polecamy zaraz potem zdecydować się na włączenie uwierzytelniania dwuskładnikowego, by dodatkowo zabezpieczyć swoje konto na wypadek wycieku loginu i hasła.

Dlaczego sesja na Facebooku wygasła?

Jeśli Facebook w smartfonie informuje, że sesja wygasła, najpewniej ma to związek z jakąś globalną awarią lub wyjątkowo długim niekorzystaniem z aplikacji w telefonie. Jako element zabezpieczenia przed niepowołanym dostępem lub w wyniku błędu, w wszystkie konta użytkowników są wówczas wylogowywane, przez co trzeba ponownie uwierzytelnić się podczas chęci skorzystania z aplikacji.

Warto zwrócić uwagę, że kiedy smartfon prosi o ponowne zalogowanie do Facebooka czy Messengera, a problemy techniczne w danej chwili nadal trwają, może to być po prostu niemożliwe. Trzeba wówczas uzbroić się w chwilę cierpliwości i wrócić do logowania za kilka chwil. Niewykluczone, że mechanizm automatycznego rozpoznawania uwierzytelnionych urządzeń oraz innych aplikacji Mety w telefonie zadziała wówczas skutecznie i zaloguje użytkownika automatycznie w tle.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.