Google chce cię "śledzić" przez FLoC, a nie ciasteczka. To ma być krok w stronę prywatności

Google chce cię "śledzić" przez FLoC, a nie ciasteczka. To ma być krok w stronę prywatności04.04.2021 08:15

Google przymierza się do wyłączenia obsługi ciasteczek firm trzecich w Chrome, co będzie miało duże konsekwencje dla internetowych reklam oraz firm, które je obsługują, czyli między innymi dla... samego Google'a. Na podobne kroki zdecydowała się już wcześniej konkurencja, ale to Chrome ma dominującą pozycję, więc realnie to on wpłynie na obraz całego rynku przeglądarek – zwraca uwagę The Verge. Zamiast ciasteczek już teraz testowane jest nowe rozwiązanie: FLoC.

FLoC to skrót od Federated Learning of Cohorts ,czyli metody pozwalającej grupować użytkowników internetu i docelowo tworzyć reklamy kierowane, ale bez pozyskiwania w oczywisty sposób informacji o pojedynczych osobach. Teoretycznie ma być więc bezpieczniej, bo reklamodawca dostanie dane tylko o pewnej grupie użytkowników (liczącej w najlepszym przypadku minimum kilka tysięcy osób) i zabraknie tu szczegółów dotyczących historii przeglądania, jak można się tego spodziewać w przypadku ciasteczek.

Przypisywanie użytkowników do danych grup ma się natomiast odbywać całkowicie lokalnie, w konkretnych komputerach. Dopiero potem gotowe i przetworzone już wstępnie dane mają być "wypychane" dalej. Teoria jest więc taka, że reklamodawcy będą mogli – na przykład – stworzyć kampanię reklamową i na podstawie identyfikatorów grup wyświetlać ją osobom o konkretnych zainteresowaniach, ale bez szczegółowej wiedzy o tych użytkownikach. Google testuje już to rozwiązanie w kilku krajach poza Europą.

Jak jednak zwraca uwagę EFF (Electronic Frontier Foundation - amerykańska organizacja pozarządowa walcząca o wolności obywatelskie), nowe i teoretycznie bezpieczne zastosowanie mechanizmu FLoC budzi również pewne wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa. Problemem wydaje się być na przykład potencjalna możliwość tworzenia identyfikatorów konkretnych przeglądarek, a to znaczne ułatwienie dla ewentualnych skryptów śledzących: konieczność poruszania się w ramach tylko jednej grupy znacznie zawęża grono osób, w ramach którego można podjąć próbę identyfikacji konkretnego internauty.

Pod wieloma względami wybór między ciasteczkami a proponowanym przez Google modelem kohorty (FLoC) jest niczym wybór między dżumą a cholerą. Cały czas mówimy bowiem o profilowaniu użytkownika, przez co należy rozumieć gromadzenie danych na jego temat, tylko zmianie ulega skala. Ciasteczka odnoszą się do pojedynczych osób, a mechanizm FLoC ma użytkowników grupować, teoretycznie gwarantując tym samym prywatność. W praktyce wcale nie jest to takie oczywiste, bo dokumentacja nowego systemu zdradza, że stworzonych może zostać nawet 65 536 różnych grup. Co następuje, dane dotyczące poszczególnych osób i tak będą bardzo szczegółowe, czy to w kontekście zainteresowań czy kwestii bardziej osobistych jak na przykład przebyte choroby i problemy życiowe.

Piotr Urbaniak

Google jednak wierzy, że do czasu ostatecznego wdrożenia tego podejścia takie wątpliwości uda się rozwiać, a FLoC będzie utożsamiany z prywatnością – przynajmniej większą niż w przypadku ciasteczek. O szczegółach na ten temat można przeczytać na uruchomionej niedawno stronie poświęconej projektowi Privacy Sandbox, który został rozpoczęty jeszcze w 2019 roku. W jego ramach Google stara się wdrażać do Chrome'a nowe rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa i prywatności podczas przeglądania internetu.

Przeglądarkę Google Chrome na Windowsa, macOS-a, Androida oraz iOS-a można znaleźć w naszym katalogu oprogramowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.