Google daje wybór Europejczykom. Wprowadza nowy przycisk "odrzuć wszystkie"

Google daje wybór Europejczykom. Wprowadza nowy przycisk "odrzuć wszystkie"25.04.2022 14:30
Google pozwoli odrzucić wszystkie pliki cookies.
Źródło zdjęć: © Google

Google wprowadza w całej Europie przycisk "odrzuć wszystkie" pozwalający zrezygnować ze śledzących plików cookie. Gigant podjął taką decyzję po grzywnach nałożonych przez organy nadzorujące, które stwierdziły, że istniejące okna dialogowe naruszają unijne przepisy dotyczące danych osobowych.

W ciągu ostatniego roku organy regulacyjne, które interpretują europejskie przepisy określające stosowania plików cookie – w tym organy ochrony danych we Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii – zaktualizowały swoje wytyczne dotyczące zgodności. Co więcej, na początku tego roku francuska agencja ochrony danych CNIL nałożyła na Google grzywnę w wysokości 150 milionów euro za stosowanie mylących sformułowań w banerach dotyczących plików cookie.

Tymczasem Europejskie Centrum Praw Cyfrowych (NOYB), które prowadzi kampanię na rzecz odpowiedniego menu plików cookie, twierdzi, że 90 procent użytkowników klika, by zaakceptować wszystkie ciasteczka, ale tylko 3 procent faktycznie ich chce. Google w końcu zdecydowało się na ukłon w stronę użytkowników. "Zobowiązaliśmy się do spełnienia standardów zawartych w tych zaktualizowanych wytycznych i współpracujemy z wieloma z tych organów" – zapowiedział gigant w komunikacie.

Google pozwoli odrzucić ciasteczka

Nowe banery Google z plikami cookie dają jasną możliwość wyboru: "odrzuć wszystkie", "zaakceptuj wszystkie" lub "więcej opcji". "Rozpoczęliśmy wdrażanie we Francji i będziemy rozszerzać to doświadczenie na resztę Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Wielką Brytanię i Szwajcarię" – pisze Sammit Adhya menedżer produktu Google. "Wkrótce użytkownicy w tym regionie będą mieli nowy wybór plików cookie – taki, który można zaakceptować lub odrzucić jednym kliknięciem".

Nowe menu będzie widoczne w wyszukiwarce Google i serwisie YouTube, jeśli użytkownik nie jest zalogowany na konto. Natomiast jeśli użytkownik jest zalogowany, może dostosować opcje śledzenia za pośrednictwem menu danych i prywatności Google. Ogólnie rzecz biorąc, korzystanie z banerów cookie pozostaje mylącym i frustrującym doświadczeniem dla większości użytkowników Internetu. Zmiany, takie jak te wprowadzone przez Google, są z pewnością niewielkie, ale mogą pomóc w zapewnieniu użytkownikom większej kontroli nad danymi.

Nowe banery z plikami cookie wkrótce będą dostępne dla wszystkich użytkowników Google w Europie., Źródło zdjęć: © Google
Nowe banery z plikami cookie wkrótce będą dostępne dla wszystkich użytkowników Google w Europie.
Źródło zdjęć: © Google

Wcześniej Google pozwalał użytkownikom akceptować wszystkie pliki cookie do śledzenia za pomocą jednego kliknięcia, ale zmuszał ich do klikania w różne menu w celu odrzucenia ich wszystkich. Według CNIL taka asymetria była niezgodna z prawem, ponieważ nakłaniała użytkowników do akceptowania plików cookie, co przynosiło korzyści z działalności reklamowej Google.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.