Integry są wystarczające? Spada popularność dedykowanych kart graficznych

Integry są wystarczające? Spada popularność dedykowanych kart graficznych10.03.2019 19:54
Źródło: Materiały prasowe Nvidia

Coraz mniej użytkowników decyduje się na wyposażenie komputera w dedykowaną kartę graficzną. Tak wynika z raportu firmy Jon Peddie Research, która podsumowała sytuację na rynku dGPU w IV kwartale 2018 roku. Zarówno AMD, jak i Nvidia nie mają powodów do zadowolenia.

Jak podaje JPR, w IV kwartale dostawy dedykowanych kart graficznych spadły o 10,7 proc. kwartał do kwartału i aż 40,2 proc. rok do roku. Agencja zaznacza, że okres ten nigdy nie był wyjątkowo obfity dla producentów grafik, ale średnia dla ostatnich 10 lat to spadek raptem 2,3-proc., w odniesieniu do III kwartału danego roku. Tym razem jest gorzej; znacznie gorzej.

Co zrozumiałe, pociągnęło to za sobą spadek ogólnego zainteresowania dGPU. Łącznie dedykowane karty graficzne znalazły się w 27,78 proc. komputerów, przy spadku kwartalnym 3,83 proc.

Źródło: Jon Peddie Research
Źródło: Jon Peddie Research

Pyrrusowe zwycięstwo Nvidii

Wprawdzie udział Nvidii w rynku dGPU podskoczył do 81,2 proc., czyli 6,9 p.p. kwartał do kwartału, ale producent z Santa Clara mimo to sprzedał mniejszą liczbę egzemplarzy niż we wcześniejszych okresach. Siłą rzeczy dokładnie taki sam los spotkał konkurencyjne AMD. Na ten moment układy graficzne czerwonych napędzają raptem 18,8 proc. spośród wszystkich maszyn z dGPU. Teoretycznie zieloni mogą czuć się wygrani. Ale co to za zwycięstwo, kiedy zyski lecą w dół?

GeForce'y serii RTX 20 nie okazały się takim hitem, jak chciałaby tego Nvidia. Sprzedają się słabo. Źródło: Materiały prasowe Nvidia
GeForce'y serii RTX 20 nie okazały się takim hitem, jak chciałaby tego Nvidia. Sprzedają się słabo. Źródło: Materiały prasowe Nvidia

Anatomia graficznej porażki

Ciekawostką jest, że choć karty graficzne są ewidentnie w dołku, komputery jako całość zaliczyły wzrost. Nieznaczny, bo równy zaledwie 1,61 proc. kwartał do kwartału, ale jednak można to przyjąć za informację pozytywną, nawet pomimo spadku 3,79 proc. w zestawieniu rocznym.

Rodzi się pytanie, dlaczego konsumenci nie chcą dGPU. Spece z JPR uważają, że jest to efekt załamania się rynku kryptowalut. Ale to najwyżej jedna ze składowych. Kolejną jest brak ciekawych nowości. GeForce'y RTX 20 są drogie i wciąż brakuje gier, które przekonałyby do ich zakupu. Natomiast wśród Radeonów panuje totalny marazm. Karta-widmo Radeon VII i karta-kotlet Radeon RX 590 to zdecydowanie zbyt mało, aby wyciągnąć większą grupę osób do sklepu.

Tym bardziej, że współczesne integry są już całkowicie wystarczające do większości zadań; radzą sobie z kodekami i lwią częścią typowych zastosowań biurowych czy multimedialnych.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.