Intel wchodzi na rynek chipów jako podwykonawca. Powstanie nowa marka

Intel wchodzi na rynek chipów jako podwykonawca. Powstanie nowa marka24.03.2021 07:39

Konkretniej: Intel Foundry Services (IFS). Pod tą niezbyt odkrywczą, przyznajcie, nazwą niebiescy będą wytwarzać układy krzemowe dla firm trzecich. Tak jak teraz robi to m.in. Samsung.

Intel zainwestuje około 20 mld dol., by w ciągu najbliższych dwóch lat postawić na terenie Arizony kompleks zdolny dostarczać układy najnowszych generacji, ogłosił podczas wtorkowej konferencji dyrektor generalny Pat Gelsinger. Utworzył w tym celu spółkę zależną IFS, na czele której staje weteran branży półprzewodnikowej dr Randhir Thakur, pełniący dotąd rolę dyrektora ds. łańcucha dostaw, a wcześniej związany m.in. z Applied Materials i SanDiskiem.

Jak zapewniono, nowa fabryka ma w krótkim czasie stać się jednym z wiodących dostawców chipów dla Ameryki Północnej i Europy, spełniając przy tym rządowe i militarne standardy bezpieczeństwa. Obiecano ponadto znaczący wzrost zatrudnienia w USA, w tym 3 tys. miejsc pracy dla personelu wysoce wykwalifikowanego i 15 tys. stanowisk technicznych.

A to ponoć dopiero początek, bo IFS ma jeszcze przed końcem 2021 roku ogłosić kolejne lokalizacje. Również bezpośrednio w Europie, co wyraźnie zostało zasugerowane.

Walcząc na trzech frontach

Całe przedsięwzięcie stanowi element odświeżonej strategii produkcyjnej, określanej mianem IDM 2.0. Gelsinger dzieli biznes Intela na trzy zasadnicze gałęzie. Po pierwsze, firma będzie oczywiście kontynuować tworzenie własnych procesorów, które produkuje własnym sumptem, po drugie jednak skorzysta także z podwykonawców. Wreszcie, po trzecie, uruchomi opisywaną powyżej fabrykę celem produkowania chipów zaprojektowanych przez podmioty zewnętrzne.

Co ciekawe, Intel podkreśla, że zależy mu na dywersyfikacji oferty. Jak zapewniono, firma nie będzie ograniczać się do typowych dla siebie procesorów x86, ale w planach ma także tworzenie i produkcję układów Arm i RISC-V. Wsparcie dla przedsięwzięcia na poletku R&D deklaruje IBM, który ma zająć się "budową nowej logiki oraz technik pakowania chipów".

W tej chwili liderem rynku półprzewodników jest tajwańskie TSMC, które według analityków TrendForce samo odpowiada za około 56 proc. światowych dostaw, ciesząc się pozycją niemalże monopolisty. Drugi w kolejce znajduje się Samsung z udziałem rzędu 18 proc. Konkurencji nie brakuje, ale firmy takie jak GloFo czy SMIC nie są w stanie zapewnić odpowiedniej technologii. Stąd też przepełnione fabryki i widoczne doskonale braki w sklepach. Czy Intelowi misja przyjścia z odsieczą powiedzie się, czas pokaże. Zapowiedzi, co doskonale widać, są odważne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.