Jak sprawdzić, czy telefon jest na podsłuchu? Oto kilka możliwości

Jak sprawdzić, czy telefon jest na podsłuchu? Oto kilka możliwości15.07.2022 18:23
Jak sprawdzić, czy nasz telefon jest na podsłuchu?
Źródło zdjęć: © Unsplash | Daria Nepriakhina

Obecnie dostępne technologie oraz urządzenia pozwalają na szeroki zakres inwigilacji. Nie chodzi tutaj tylko o metody stosowane przez władze i służby specjalne, ale też przez zwykłych obywateli. Takich przypadków nie brakuje, dlatego podpowiadamy, w jaki sposób zweryfikować, czy nasz telefon nie znajduje się na podsłuchu.

W ostatnim czasie podpowiadaliśmy, w jaki sposób znaleźć ukrytą w hotelowym pokoju lub wynajmowanym mieszkaniu kamerę, jak sprawdzić, czy zamontowane w pomieszczeniu lustro nie jest tzw. lustrem fenickim (znanym również pod nazwą lustro weneckie). Teraz przyszedł czas na garstkę rad dotyczących możliwości sprawdzenia, czy nasz telefon nie znajduje się na podsłuchu.

Jak sprawdzić, czy telefon jest na podsłuchu?

Zaawansowane oprogramowanie szpiegowskie, aplikacje i wirusy można ściągnąć na swój telefon nawet nieświadomie np. klikając w link, który otrzymamy w wiadomości e-mail, link zawarty w SMS-ie czy pobierając aplikacje z nieautoryzowanych źródeł (chociaż zdarza się, że aplikacje w znanych, internetowych sklepach z aplikacjami też są zainfekowane). Opcji jest naprawdę dużo. Nie wspominając nawet o tym, że to ktoś inny może nam takie oprogramowanie zainstalować. Czy powinniśmy się obawiać? Na pewno nie należy popadać w paranoję, ale warto świadomie dbać o swoje bezpieczeństwo.

W sieci znajduje się sporo informacji, że wpisanie kodu "*#21#" na urządzeniach z systemem iOS oraz Android ujawnia, że nasz telefon był podsłuchiwany. Nie jest to prawdą. Przy jego użyciu możemy sprawdzić jedynie status przekierowania połączeń. Podobnie w przypadku kodu "*#62#", który pozwala nam zobaczyć, gdzie przekierowywane są nasze połączenie, gdy jesteśmy poza zasięgiem sieci.

Inna z rozpowszechnionych teorii zakłada, że nasze podejrzenia powinny budzić dziwne trzaski i dźwięki, które słyszymy przy próbie wykonania połączenia i w trakcie prowadzonych rozmów. To sygnał, który może, ale nie musi świadczyć, że nasz telefon znajduje się na podsłuchu. W większości przypadków to oznaka problemów z wieżą telefonii komórkowej.

Bardziej niepokojące powinno być dla nas "niecodzienne" zachowanie naszego urządzenia. Mowa tutaj o samoistnym, nagłym włączaniu lub wyłączaniu się ściągniętych aplikacji, zawieszaniu, resetowaniu czy wyłączaniu samego urządzenia. Warto również zwrócić uwagę na pracę baterii. Jeśli wyładowuje się w zadziwiającym tempie, istnieje szansa, że nasz telefon posiada podsłuch. Aby to zweryfikować, można sięgnąć po specjalne aplikacje lub programy antywirusowe. Przykładem są: Bug Detector Scanner, Detectify – Detect Hidden Devices, DontSpy 2 czy WireTap Detection.

Niestety, w obliczu obecnych, zaawansowanych technologii i dostępnego oprogramowania szpiegującego, wykrycie podsłuchu na telefonie "domowymi" metodami nie zawsze jest możliwe. W takich sytuacjach (jeśli podejrzewamy, że nasze rozmowy mogą być podsłuchiwane) warto zwrócić się o pomoc do profesjonalistów.

Karolina Modzelewska, dziennikarka dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.