Jak trudnym językiem piszesz?

Jak trudnym językiem piszesz?25.02.2013 18:49

Z pewnością zdarza się Wam, że kończycie czytać tekst i rozumiecie jeszcze mniej, niż przed rozpoczęciem lektury… albo przeciwnie, macie wrażenie, że te kilka akapitów pisał 10-latek. Ci, którzy parają się blogowaniem, edytują Wikipedię, zarabiają tłumaczeniami czy też piszą dla portali internetowych wiedzą, że czasami trzeba zagłębiać się w specjalistyczne terminy, słowa nie spotykane w mowie potocznej i można sobie pozwolić na budowanie zdań wielokrotnie złożonych, ale kiedy chcemy dotrzeć do szerokiej publiczności, lepiej pisać prosto i „dla ludzi”. Określenie zrozumiałości tekstu nie jest, wbrew pozorom, subiektywnym wrażeniem — można to po prostu obliczyć, a najlepiej jeśli aplikacja zrobi to za nas.

W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku Robert Gunning, amerykański biznesmen, opracował uniwersalny wskaźnik tego, czy tekst jest czytelny i łatwo przyswajalny na potrzeby języka angielskiego, czyli FOG — wskaźnik „zamglenia”. Ostatnio trafiłam na nienową już aplikację FOG-PL pozwalającą na zbadanie tego wskaźnika w tekstach napisanych po polsku. Osoby chcące po prostu pracować nad swoim stylem mogą z niej korzystać bez ograniczeń, licencja zezwala też na wykorzystanie jej przez autorów tekstów (dziennikarzy, urzędników, twórców reklam itp.) również w celach komercyjnych (w szczególności zabronione jest wykorzystanie jej do celów szkoleniowych!), każdy blogujący może więc sprawdzić, jak bardzo zamglone są efekty jego pracy i czy powinien jeszcze popracować nad stylem, jeśli chce dotrzeć do szerokiego grona odbiorców lub do konkretnej grupy wiekowej.

Jeśli zaś chodzi o sam wskaźnik, wzór nie jest trudny i dość jasno pokazuje, jakie to cechy czytanej literatury powodują, że jest ona niezrozumiała — długość zdań i bogactwo słownictwa.

Badany tekst powinien mieć nie mniej niż 100 słów. Najpierw obliczamy średnią długość zdania, a potem ułamek, jaki w tekście stanowią słowa „długie” — na potrzeby języka polskiego przyjęto, że mają one 4 lub więcej sylab i nie uwzględniamy tu nazw własnych, spójników i ignorujemy słowa sztucznie wydłużone przez dodanie końcówki fleksyjnej. Uzyskany wynik pozwala orientacyjnie określić, jaka grupa docelowa będzie w stanie zrozumieć tekst, co wbrew pozorom jest bardzo ważnie nie tylko przy doborze lektur szkolnych. Poniższa skala została dostosowana do polskiej ścieżki edukacji:

  • FOG 1-6 — poziom szkoły podstawowej
  • FOG 7-9 — gimnazjum
  • FOG 10-12 — liceum
  • FOG 13-15 — studia licencjackie
  • FOG 16-17 — studia magisterskie
  • FOG 18-21 — poziom studiów doktoranckich
  • FOG 22 i więcej — wymagany doktorat

Strona logois.pl jest jeszcze w budowie, ale pozwala już na skorzystanie z aplikacji opartej na algorytmie obliczania wskaźnika FOG-PL z projektu Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Niestety, nie prezentuje konkretnej wartości wskaźnika FOG, a jedynie w przybliżeniu informuje, czy język jest trudny. Widać jednak, że badacze na opracowaniu aplikacji nie poprzestaną. System podobno się uczy i w przyszłości będzie umiał znacznie więcej…

Zbadałam kilka tekstów z naszego portalu i według tego wskaźnika nie jest to wcale prosta lektura — mało który artykuł ze strony głównej miał FOG poniżej 13 (czyli zrozumienie go nie wymaga matury), większość napisaliśmy językiem zakwalifikowanym jako „trudny” na poziomie studiów. W Labie za to znalazły się też publikacje mogące służyć za przykład języka zalecanego w komunikacji publicznej (FOG 9-10). Blogów nie sprawdzałam ;-).

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.