Kobieta odebrała telefon. Straciła 90 tysięcy złotych

Kobieta odebrała telefon. Straciła 90 tysięcy złotych06.09.2023 07:48
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pixabay

Policja opisuje nowy przypadek oszustwa telefonicznego, w którym atakujący podszywa się pod pracownika - nomen omen - policji. 38-latka odebrała połączenie i uwierzyła, że musi podjąć odpowiednie kroki, by ochronić swoje oszczędności na koncie. Niestety w efekcie straciła ponad 90 tys. złotych.

Źródłem informacji jest KWP w Lublinie. Opisywany przypadek to typowy przykład oszustwa "na policjanta", choć w tym przypadku to kobieta okazała się oszustką. Zadzwoniła do 38-latki sugerując, że jest pracownikiem banku i podpowie jej co zrobić, by uniknąć problemu z pieniędzmi na koncie, które teoretycznie miały być zagrożone. Ofiara uwierzyła, że musi zainstalować oprogramowanie do zdalnej obsługi komputera - w konsekwencji straciła niespełna 94 tys. złotych.

Do zdarzenia doszło w gminie Ruda-Huta w powiecie chełmskim. 38-latka bez wahania wykonała wszystkie polecenia dzwoniącej, instalując aplikację do zdalnego przesyłania pulpitu z komputera. Policja nie precyzuje, o jaki program chodzi, ale największymi tego typu są TeamViewer oraz AnyDesk.

Oprogramowanie to naturalnie ma swoje zastosowania, jednak zdecydowanie nie powinno być wykorzystywane w czasie wykonywania jakichkolwiek czynności bankowych, by osoba trzecia nie odczytała informacji o koncie (późniejszego) poszkodowanego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

"W sytuacji, gdy otrzymamy telefon z informacją o próbie włamania na nasze konto bankowe nie działajmy pochopnie. W takiej sytuacji należy się rozłączyć i zadzwonić na oficjalną stronę banku lub udać się osobiście celem zweryfikowania otrzymanych informacji" - sugeruje Policja w komunikacie.

Pamiętajmy, że zgodnie z sugestiami CBZC należy kierować się regułą 30 sekund, a więc po każdym podejrzanym telefonie tego rodzaju rozłączyć się, odczekać rzeczone pół minuty i dopiero wtedy ponownie zadzwonić do banku, by mieć pewność, że dzwonimy do autentycznego pracownika.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.