Mężczyzna odebrał telefon. Potem stracił 20 tysięcy złotych

Mężczyzna odebrał telefon. Potem stracił 20 tysięcy złotych

Uwaga na telefony "z banku"
Uwaga na telefony "z banku"
Źródło zdjęć: © Pexels
Oskar Ziomek
11.10.2023 15:24

Policja informuje o kolejnym przypadku oszustwa "na pracownika banku". 83-letni mężczyzna odebrał telefon od osoby, która podała się za pracownika bankowości i uwierzył jej, że musi podjąć kroki, by ochronić swoje oszczędności. Mężczyzna zrealizował od ręki przelew na 20 tysięcy złotych.

Oszuści wmówili mężczyźnie, że jego konto jest zagrożone i konieczna jest realizacja przelewu, by przenieść środki na tzw. "konto techniczne". 83-latek niestety uwierzył dzwoniącemu i przelał na wskazane konto 20 tysięcy złotych. Co ciekawe, na tym sprawa się nie zakończyła - kilka dni później oszust zadzwonił ponownie, by tym razem zasugerować zagrożenie środków na lokatach.

Mężczyzna tym razem udał się więc do banku, by zerwać lokaty i bez świadomości zagrożenia przekazać środki atakującemu. Tej operacji szczęśliwie nie udało się jednak sfinalizować dzięki czujności pracownicy banku. Poinformowała 83-latka, że padł ofiarą oszustwa, nie wypłaciła dodatkowych środków, a sprawa trafiła na policję. konto zostało również dodatkowo zablokowane, by na dane mężczyzny nie można było wziąć w najbliższym czasie kredytu gotówkowego.

Policja przypomina na tym przykładzie, że każdy może paść ofiarą oszustwa telefonicznego, w którym ktoś podszywa się pod pracownika banku. Atak może przebiegać na różne sposoby. Można się bowiem także spodziewać nakłaniania do instalacji aplikacji do udostępniania pulpitu i próby wyłudzenia loginu i hasła do bankowości elektronicznej, o ile dana osoba korzysta z takiego dostępu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nie zapominajmy, że cel dzwoniącego jest jeden - chodzi o kradzież pieniędzy. Po odebraniu podobnego połączenia, w którym ktoś sugeruje, że pieniądze na koncie są w jakikolwiek sposób zagrożone, najlepiej będzie rozłączyć sięchwilę później samodzielnie skontaktować z bankiem (pod numerem infolinii), by skonsultować sytuację. Co do zasady wszystkie tego typu próby kontaktu od "pracowników banku" należy jednak traktować jako próby oszustwa.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)