Kobieta straciła 12 tys. złotych w kilka minut. Podała 6 kodów

Kobieta straciła 12 tys. złotych w kilka minut. Podała 6 kodów06.09.2023 12:17
Pieniądze
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Wojciech

Polacy muszą uważać na oszustów podszywających się pod pracowników jednego z największych banków w kraju - ostrzega DAGMA Bezpieczeństwo IT. Przestępcy, wykorzystując zaawansowane metody manipulacji, informują swoje potencjalne ofiary o rzekomym ataku hakerskim na ich konto bankowe.

Następnie, pod pretekstem pomocy, oferują przeniesienie środków na inny, rzekomo bezpieczny rachunek. W jednym z takich przypadków poszkodowana kobieta zmanipulowana przez oszustów, potwierdziła ich działania za pomocą kilku kodów BLIK. Zamiast zabezpieczyć swoje oszczędności, w ciągu kilku minut straciła 12 tys. zł, które trafiły w ręce przestępców. To podobny przypadek do niedawno opisanego przez policję oszustwa, w którym inna poszkodowana straciła ponad 90 tys. złotych.

W sytuacji, gdy otrzymujemy telefon od osoby, która twierdzi, że jest przedstawicielem naszego banku, kluczowe jest zachowanie spokoju i rozwagi. Niezwykle istotne jest, aby mieć na uwadze, że numer telefonu, który pojawia się na wyświetlaczu naszego telefonu, nie zawsze musi być prawdziwy. Przestępcy często korzystają z zaawansowanych technologii, które umożliwiają tzw. spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod wybrany numer telefonu. Tak właśnie było w opisywanym przypadku - na wyświetlaczu telefonu poszkodowanej kobiety pojawiła się nazwa banku, z którego rzekomo dzwonił rozmówca.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Cyberprzestępcy po raz kolejny zagrali na emocjach swojej ofiary" - tłumaczy Paweł Jurek, ekspert DAGMA Bezpieczeństwo IT. Najpierw przestraszyli ją, a następnie wykorzystując jej lęk, namówili do przekazania sobie dużej sumy pieniędzy. Klientka podała 6 kodów BLIK – każdy z nich był potwierdzeniem wypłaty 2000 zł w bankomacie. To wyjątkowo perfidne działanie - przestępcy wzbudzają zaufanie, oferując pomoc" - dodaje.

Aby zapobiegać takim praktykom, w życie weszła ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Zgodnie z jej postanowieniami, firmy telekomunikacyjne będą zobowiązane do wdrożenia odpowiednich rozwiązań, które uniemożliwią podszywanie się pod osoby lub instytucje.

Zawsze gdy otrzymujemy telefon z informacją o włamaniu na nasze konto, warto zweryfikować tę wiadomość. Możemy to zrobić, dzwoniąc do naszego banku pod numer podany na oficjalnej stronie internetowej lub za pośrednictwem oficjalnej aplikacji mobilnej. Niektóre banki umożliwiają weryfikację dzwoniącego za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Warto również pamiętać o tym, aby nie przechowywać dużych sum pieniędzy na bieżących kontach bankowych. To właśnie do nich przestępcy najłatwiej mogą uzyskać dostęp. Możemy dodatkowo zadbać o swoje bezpieczeństwo, ustawiając limity dotyczące liczby transakcji i sum możliwych do wypłacenia podczas każdej z nich.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.