LinkedIn, Microsoft, DHL, Amazon to ulubione marki oszustów

LinkedIn, Microsoft, DHL, Amazon to ulubione marki oszustów22.07.2022 19:02
Wiadomość SMS. Telefon to często narzędzie pracy oszustów
Źródło zdjęć: © Unsplash

Phishing pozostaje jedną z najczęściej stosowanych przez cyberprzestępców metod. Polega ona na podszywaniu się pod znane marki i instytucje. Ta lista pokazuje cele, które upatrzyli sobie przestępcy w 2022 roku.

Phishing od lat pozostaje jednym z ulubionych narzędzi cyberprzestępców. Bazuje ono na nieuwadze osób, w które atak jest wymierzony. Oszust podszywa się pod dobrze znaną firmę lub instytucję i stara się zachęcić swoją potencjalną ofiarę do odwiedzenia specjalnie przygotowanej strony internetowej czy pobrania załącznika zawierającego złośliwe oprogramowanie.

Aby atak był skuteczny, konieczne jest wykorzystanie wizerunku właściwej firmy. Właściwej, czyli takiej, której ufa odpowiednio dużo osób. Specjaliści z Check Point dokonali obserwacji, na podstawie których udało się określić, pod jakie marki najczęściej podszywają się cyberprzestępcy.

W drugim kwartale 2022 roku najczęściej podszywano się pod markę LinkedIn. W drugim kwartale 2022 roku wykorzystywano ją w 45 proc. wszystkich oszustw. To spadek względem pierwszego kwartału, kiedy to LinkedIn wybierało 52 proc. oszustów.

Drugie miejsce na podium, jeśli chodzi o upodobania cyberprzestępców, zajął Microsoft. 13 proc. oszustw dotyczyło tej firmy. W pierwszym kwartale bieżącego roku wynik dotyczący tej firmy był około dwukrotnie niższy. Próby phishingu z wykorzystaniem wizerunki Microsoftu są o tyle niebezpieczne, że ich ofiarami mogą padać całe organizacje, a nie tylko pojedyncze osoby.

Trzecie miejsce w zestawieniu zajął DHL. Popularny przewoźnik został wykorzystany w 12 proc. zbadanych oszustw phishingowych. Przykładem działań, gdzie przestępcy wykorzystują wizerunek firmy kurierskiej, jest słynne już oszustwo na paczkę.

Marki najczęściej wykorzystywane w atakach phishingowych w II kwartale 2022 roku:

  1. LinkedIn (45 proc.),
  2. Microsoft (13 proc.),
  3. DHL (12 proc.),
  4. Amazon (9 proc.),
  5. Apple (3 proc.),
  6. Adidas (2 proc.),
  7. Google (1 proc.),
  8. Netflix (1 proc.),
  9. Adobe (1 proc.),
  10. HSBC (1 proc.),

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.