MakeHuman, otwarty program do tworzenia modeli postaci, stabilny po 12 latach prac

MakeHuman, otwarty program do tworzenia modeli postaci, stabilny po 12 latach prac18.03.2014 10:38
Thomas Marqué

Program MakeHuman przeznaczony jest do tworzenia ludzkich postaci w trzech wymiarach. Modele można potem wykorzystać w grach, ilustracjach, animacjach, bądź przekazać do programów ZBrush (bądź prostszego Sculptrisa) i Mudbox, gdzie zostaną „doszlifowane”. MakeHuman jest też całkowicie darmowy i otwarty. Jego kod źródłowy jest dostępny na licencji AGPLv3.

MakeHuman powstawał bardzo długo. Jego początki sięgają skryptu MakeHead, napisanego dla Blendera w 1999 roku. Do 2005 roku był rozwijany jako skrypt dla Blendera, ale prace nad nim zostały wstrzymane z powodu problemów z API. W 2006 powrócił jako samodzielny projekt. Od wersji 0.8 Alfa MakeHuman rozwijany jest jedynie z wykorzystaniem Pythona, OpenGL i Qt. Jego architektura bazuje na wtyczkach i każdy ma możliwość dopisania własnych rozszerzeń. Na wydanie stabilnej wersji 1.0 MakeHuman musieliśmy czekać w sumie aż 12 lat. Przełomowa wersja została udostępniona w ciągu minionego weekendu.

Przez ten czas zespół, który go tworzy, opracował ciekawy i wyjątkowy system tworzenia bazowych siatek, w których pętle tworzone przez krawędzie (edge loop) zostały zoptymalizowane dla animacji, nie znajdziemy ani jednego trójkąta i ani jednego bieguna, z którego odchodzić będzie więcej niż 5 krawędzi. Same bieguny stanowią poniżej 1% siatki.

Graficzny interfejs użytkownika również nie jest tym, co mogliśmy zobaczyć 12 lat temu. Twórcy zapewniają, że powstał on na podstawie dogłębnego badania przyzwyczajeń i zachowań użytkowników. Jest on na tyle intuicyjny, że można szybko go opanować już po pierwszym uruchomieniu. Parametry dostarczone przy modelowaniu pozwalają precyzyjnie dobrać wygląd modelu do wieku (od niemowląt po starców), płci, muskulatury i rasy, a także precyzyjnie sterować szczegółami, jak kształt dłoni, stóp, uszu i elementów twarzy. Z wbudowanej biblioteki można wybrać także odpowiedni dla danego modelu szkielet na potrzeby animacji.

[1/2] Thomas Marqué
[2/2] Thomas Marqué

W bibliotece topologii znajdziemy także modele alternatywne, bardziej szczegółowe dla postaci bardzo umięśnionych bądź o zredukowanej liczbie wielokątów, na potrzeby animacji tłumu. Gotowe modele można wyeksportować w formatach, które otworzą bez problemu popularne programy do modelowania, jak Blender czy 3DS Max, bądź wyrenderować w celach podglądowych lub na potrzeby szkiców bezpośrednio z MakeHuman. Modele, które powstają w MakeHuman, domyślnie są opatrzone licencją CC0, czyli dającą największe możliwości z całej rodziny Creative Commons.

Stabilna wersja 1.0 programu MakeHuman jest dostępna dla systemów Windows, OS X oraz Linux. Program został przetłumaczony na język polski prawie w całości dzięki projektowi Transifex — stan z 17 marca 2014 roku mówi o tłumaczeniu ukończonym w 96%.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.