Mapy Google biorą się za recenzentów. Zaostrzają zasady wystawiania opinii

Mapy Google biorą się za recenzentów. Zaostrzają zasady wystawiania opinii07.02.2022 20:10
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Mapy Google służą nie tylko do wyznaczania trasy. Możemy w nich sprawdzić również opinie o danych lokalach czy firmach. Google ma jednak dość bombardowania negatywnymi recenzjami i zaostrza zasady dotyczące treści publikowanych przez użytkowników.

Recenzje online stały się ważną częścią handlu. Pomagają potencjalnym klientom znaleźć najlepszą firmę, lokal czy usługę, którą mogą być zainteresowani. Z drugiej strony pojawiają się jednak przypadki, gdy opinie nie pokrywają się z rzeczywistością i są zamieszczane w Mapach Google tylko po to, by zaszkodzić lokalnym i małym firmom.

W skrajnych przypadkach dochodzi do tzw. zjawiska "review bombingu", które polega na masowym ocenianiu danego produktu czy usługi przez internautów. Głównym problemem z bombardowaniem recenzjami jest to, że zazwyczaj dzieje się to w złej wierze.

Wielu użytkowników może dać firmie jedną gwiazdkę nie dlatego, że nie lubią jej produktów, ale raczej dlatego, że mają osobisty problem z właścicielem lub inną sprawę, której nie potrafią rozwiązać. W ostatnim czasie takim pretekstem stał się wprowadzony przez niektóre restauracje obowiązek okazania certyfikatu covidowego przed wejściem do lokalu.

Co więcej, w ten sposób mogą działać również firmy, które chcą pozbyć się konkurencji. Mniejsze przedsiębiorstwa mogą nie przetrwać takiego bombardowania negatywnymi recenzjami.

Google chce zapobiec negatywnym opiniom

"Stworzyliśmy surowe zasady dotyczące treści, aby mieć pewność, że recenzje są oparte na prawdziwych doświadczeniach, a nieistotne i obraźliwe komentarze utrzymać z daleka od profili Google Business" – informuje Google na swoim blogu.

Uczenie maszynowe odgrywa dużą rolę w zapobieganiu bombardowaniu recenzjami. Analizowane są takie dane jak historia recenzji użytkownika czy jego odległość od recenzowanej firmy. Każda recenzja wpada do systemu moderacji, który zasilają zarówno ludzie, jak i maszyny.

"Biorąc pod uwagę liczbę recenzji, które regularnie otrzymujemy, stwierdziliśmy, że potrzebujemy zarówno szczegółowej wiedzy, jaką oferują ludzie, jak i skali, jaką zapewniają maszyny, aby pomóc nam moderować treści. Mają różne mocne strony, więc nadal intensywnie inwestujemy w jedno i drugie" – wyjaśnia Google.

Maszyny analizują opinie pod kątem:

  • Treści recenzji: Czy zawiera treści obraźliwe lub nie na temat?
  • Konta, które zostawiło recenzję: Czy konto Google ma jakąś historię podejrzanych zachowań?
  • Samego miejsca: Czy wystąpiła nietypowa aktywność – np. duża liczba recenzji w krótkim okresie? Czy ostatnio było o nim głośno w wiadomościach lub w mediach społecznościowych, co motywowałyby ludzi do zostawiania fałszywych recenzji?

Nagły wzrost liczby recenzji z jedną gwiazdką lub nawet pięcioma gwiazdkami spowoduje podniesienie sygnału alarmowego, a za każdym razem, gdy recenzja zostanie oznaczona, jej treść zostanie sprawdzona, czy wygląda na legalną.

Google musi starać się chronić firmy, ponieważ opinie mogą z jednej strony ściągnąć klientów, ale z drugiej – wyrządzić wiele szkód firmom, jeśli użytkownicy są w jakikolwiek sposób złośliwi. To ważne, ponieważ wielu użytkowników może zostać wprowadzonych w błąd, jeśli zobaczą miejsce bombardowane negatywnymi recenzjami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.