Apple nieźle namieszał. Media społecznościowe straciły niemal 10 mld dol.

Apple nieźle namieszał. Media społecznościowe straciły niemal 10 mld dol.01.11.2021 12:58
Źródło zdjęć: © Getty Images | Jaap Arriens

Snapchat, Facebook, Twitter i YouTube straciły prawie 10 miliardów dolarów po zmianach polityki prywatności w iPhonie. Teraz muszą budować swoją infrastrukturę reklamową od podstaw.

Dochodzenie przeprowadzone przez The Financial Times wykazało, że Snapchat, Facebook, Twitter i YouTube straciły około 9,85 miliarda dolarów przychodów po zmianach Apple w praktykach prywatności.

W zeszłym roku Apple ogłosiło politykę App Tracking Transparency (ATT), która wymaga od aplikacji pytania o zgodę na śledzenie danych użytkowników. Zasady weszły w życie w kwietniu, uniemożliwiając aplikacjom śledzenie użytkowników, jeśli nie wyrażą oni na to zgody.

Facebook w zeszłym roku szczególnie skrytykował ruch za pośrednictwem całostronicowej informacji zamieszczonej w gazecie. Dzięki raportowi The Financial Times teraz wiemy, dlaczego liderzy firmy byli tak sfrustrowani zaistniałą sytuacją.

"Niektóre z platform, które zostały najbardziej dotknięte – a zwłaszcza Facebook – w wyniku ATT, muszą odbudować swoją maszynerię od podstaw. Jestem przekonany, że potrzeba co najmniej roku, aby zbudować nową infrastrukturę. Nowe narzędzia i frameworki muszą być opracowane od podstaw i gruntownie przetestowane, zanim zostaną wdrożone dla dużej liczby użytkowników”.

Eric Seufert

Konsultant ds. technologii reklamowych

Nowa polityka Apple zmusza platformy społecznościowe i inne aplikacje do większej kreatywności w swoich reklamach. Niezależnie od tego, czy oznacza to skupienie się na urządzeniach z Androidem, czy inwestowanie w działalność reklamową Apple będą musieli znaleźć inne źródło przychodów, które nie obejmują śledzenie ludzi na ich iPhone'ach.

Na koniec warto dodać, że Apple zmieniając politykę prywatności, wykazało się dużą hipokryzją, bo w przeszłości samo prawie złamało własne zasady, po cichu zbierając dane użytkowników w taki sam sposób, jak robiły to aplikacje innych firm.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.