Mężczyzna odebrał fałszywy telefon. Stracił 135 tysięcy złotych

Mężczyzna odebrał fałszywy telefon. Stracił 135 tysięcy złotych26.08.2023 11:11
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Policja zatrzymała mężczyznę podejrzanego o realizację oszustwa "na policjanta". W wyniku fałszywego telefonu 71-latek stracił 135 tysięcy złotych. Uwierzył, że zadzwonił do niego funkcjonariusz, który żąda wpłacenia kaucji.

Oszustwo "na policjanta" to znany schemat, w którym atakujący dzwoni do losowych osób i liczy na to, że przekona ich, iż jest pracownikiem policji, a później uda mu się wzbogacić. O ile dotychczas słyszeliśmy głównie o przypadkach, w których oszust deklaruje konieczność wypłaty pieniędzy z konta, przelania ich na inny rachunek pod pretekstem bezpieczeństwa lub ustanowienia zdalnego połączenia z komputerem, w tym przypadku było inaczej, co opisuje Policja.

Celem ataku okazał się 71-latek, któremu dzwoniący przedstawił zmyśloną historię o zdarzeniu drogowym z udziałem jego zięcia. Fałszywy "policjant" zasugerował, że senior może wpłacić kaucję w wysokości 135 tysięcy złotych, aby uniknąć zatrzymania młodszego mężczyzny. 71-latek nie podejrzewał przestępstwa i wypełnił wszystkie kroki z instrukcji naciągacza, w tym przekazał pieniądze kurierowi, który podjechał pod jego dom.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Szczęśliwie niedługo później oszust został zatrzymany. To 29-letni mieszkaniec powiatu leszczyńskiego, który trafił do aresztu i usłyszał zarzut pomocnictwa przy oszustwie. Przypominamy, że oszustwo na policjanta może być połączone z tzw. spoofingiem telefonicznym, w czasie którego dzwoniący podszywa się pod inna instytucję także od strony technicznej - imitując połączenie telefoniczne z numeru banku, policji czy innej jednostki, do której ofiara może mieć zapisany numer w książce telefonicznej.

Po odebraniu podobnego połączenia, zgodnie z radą CBZC, najlepiej jest nie podejmować żadnych kroków, a następnie rozłączyć się i po 30 sekundach zadzwonić na numer danej jednostki, by dowiedzieć się, czy było to autentyczne połączenie i dopiero wtedy kontynuować temat.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.