Nawet połowa użytkowników ma problemy z aktualizacjami Windowsa

Nawet połowa użytkowników ma problemy z aktualizacjami Windowsa13.06.2018 12:22

Z każdą większą aktualizacją systemu Windows 10 wiążą się jakieś problemy, co znamy z własnego doświadczenia. Ich skala jest jednak dużo większa niż przypuszczaliśmy. Według brytyjskiej organizacji Which, chroniącej prawa konsumenta, problemy ma połowa użytkowników nowego systemu Microsoftu.

Wystarczy przypomnieć sobie problemy, jakie powodowała wydana niedawno kwietniowa aktualizacja Widnowsa 10, by zauważyć, że coś jest na rzeczy. System miał problemy z niedostępnym pulpitem, na które jedynym lekarstwem była ponowna instalacja, niechcianymi grami, obsługą chcianych gier, jasnością ekranu i kilkoma innymi częściami systemu. Większość z nich już została naprawiona, ale niesmak pozostał, zwłaszcza jeśli ktoś musiał przeinstalować system. Gdy informowaliśmy o problemach trudno było jednak określić skalę zjawiska, co udało się dzięki ankiecie przeprowadzonej w Wielkiej Brytanii.

W badaniu organizacji Which wzięło udział 1100 osób, odpowiadając na pytania dotyczące zarówno drobnych niedogodności, jak i poważnych błędów, uniemożliwiających pracę z komputerem. Trudno powiedzieć, czy wyniki zaskakują, ale na pewno nie napawają optymizmem.

Najwięcej problemów było związanych z kompatybilnością oprogramowania. 21% ankietowanych informowało o aplikacjach, które przestały działać. W 16% zgłosili awarie komponentów komputera i peryferiów. Which poinformował także, że w ciągu ostatnich 3 lat więcej użytkowników zgłosiło problemy z Windowsem 10 niż ze wszystkimi innymi systemami (także mobilnymi) razem wziętymi.

Niektórzy zauważyli, że ich komputery zwolniły po aktualizacji. Wiele maszyn w ogóle nie nie ruszyło po aktualizacji. Prawie połowa osób, których komputery nie wstały, musiały zapłacić komuś za naprawę (średnio 67 funtów).

Organizacja Which słusznie zauważa, że cyfrowe dobra, takie jak system operacyjny, powinny podlegać identycznym prawom, jak wszystkie inne produkty. Wadliwe powinny być naprawiane lub wymieniane w ramach gwarancji. Jeśli nie da się ich w żaden sposób naprawić, nabywcy powinni móc odzyskać pieniądze za wadliwy zakup. Ponadto organizacja bardzo słusznie proponuje, by aktualizacje bezpieczeństwa, krytyczne dla klientów, były rozprowadzane oddzielnie od ogólnych aktualizacji systemu.

Ogranizacja nawołuje Microsoft do szanowania praw konsumenta i użytkowników systemu. Wielu z nich odniosło realne straty finansowe, danych lub czasu przez problemy z systemem i zdaniem organizacji Microsoft powinien im to wynagrodzić. Krytykowany jest także brak informacji o tym, że aktualizacja jest niebezpieczna, a użytkownicy nie mają wyboru, czy chcą podjąć ryzyko. Osoby, które nie śledzą branżowych wiadomości, praktycznie nie mają pojęcia o tym, jakie ryzyko wiąże się z instalacją nowej wersji systemu. Oczywiście poprawki bezpieczeństwa powinny być wyłączone z tej polityki.

Microsoft przyznał rację wielu postulatom organizacji chroniącej prawa konsumentów i obiecał je rozważyć. Być może dostaniemy rekompensatę za stracony czas i naprawy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.