NBP ostrzega przed oszustwem. Uważaj na taki telefon

NBP ostrzega przed oszustwem. Uważaj na taki telefon14.07.2023 10:06
Oszustwo na Narodowy Bank Polski
Źródło zdjęć: © East News | JACEK DOMINSKI/REPORTER

Narodowy Bank Polski ostrzega przed nowym rodzajem oszustwa. Tym razem przestępcy starają się podszywać pod samą instytucję NBP. Na ten "numer" może nabrać się każdy.

Oszustwa telefoniczne to prawdziwa plaga. W zasadzie każdego dnia można spotkać się z informacją o kolejnej ofierze mniej lub bardziej oryginalnych działań cyberprzestępców. Czasem podszywają się oni pod doradców finansowych, innym razem pod banki komercyjne. Jedno z oszustw dotyczy podawania się za przedstawiciela Narodowego Banku Polskiego.

O działaniach cyberprzestępców poinformował sam NBP. Na oficjalnej stronie internetowej instytucji znalazł się komunikat, w którym obywatele są ostrzegani przed nową metodą oszustwa "na NBP". Jak czytamy w komunikacie, przestępcy mogą bezprawnie wykorzystywać nazwę, numer telefonu lub inne elementy wizerunku Narodowego Banku Polskiego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

NBP ostrzega przed przekazywaniem wrażliwych informacji w trakcie rozmów telefonicznych, w tym danych, które umożliwiają logowanie do bankowości elektronicznej. W komunikacie przypomniano też o tym, że nie należy instalować aplikacji do zdalnej weryfikacji.

W przypadku otrzymania podejrzanego telefonu Narodowy Bank Polski proponuje zgłoszenie sprawy w najbliższej jednostce policji lub prokuraturze. Zgłoszenia można dokonać także przez internet za pomocą specjalnego formularza do zgłaszania przestępstw. Incydenty dotyczące naruszenia cyberbezpieczeństwa można z kolei zgłosić do CSIRT NASK.

Oszustwo "na pracownika banku" - nie daj się nabrać

Na łamach serwisu dobreprogramy.pl pisaliśmy już o wielu przypadkach oszustwa "na pracownika banku". Oszuści często znają wiele informacji na temat swojej ofiary. Mogą mieć dostęp do imienia, nazwiska czy adresu. Wspólnym mianownikiem wielu oszustw, w których ktoś podszywa się pod pracownika banku, jest wschodni akcent rzekomego doradcy. Mężczyzna twierdzi, że osoba, do której dzwoni, padła ofiarą oszustów internetowych i naciska na realizację określonych działań. Tego rodzaju oszustwo dotyczyło m.in. klientów banku PKO BP i Credit Agricole.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.