Netia tłumaczy awarię internetu. "Złożony atak typu DDoS"

Netia tłumaczy awarię internetu. "Złożony atak typu DDoS"04.09.2023 13:12
Netia walczy z atakiem DDoS
Źródło zdjęć: © Pixabay, downdetector

Klienci Netii od piątku zgłaszają masowo awarię internetu. Niestety problem nie zniknął ani po kilku godzinach, ani przez cały weekend. Okazuje się, że nie jest to typowy problem z tymczasowym uszkodzeniem światłowodu czy fragmentu infrastruktury. Po szczegóły zwróciliśmy się do samej Netii.

Awaria internetu Netii postępuje od piątkowego popołudnia, ale nie jest to typowy problem, który można zneutralizować w kilkadziesiąt minut od pierwszych zgłoszeń. O ile w piątek i sobotę sądziliśmy, że brak internetu w domach klientów Netii to zrządzenie losu i problem, który lada moment powinno udać się rozwiązać, teraz wiemy, że w praktyce jest to (trwający nadal) atak DDoS na infrastrukturę.

"Od piątkowego wieczoru infrastruktura sieciowa Grupy Netia jest celem wyjątkowo silnego, długotrwałego i złożonego ataku typu DDoS, który powoduje okresowe zakłócenia w prawidłowym funkcjonowaniu usług dostępowych u części naszych klientów" - tłumaczy Karol Wieczorek, PR Manager Netii w odpowiedzi na pytania dobrychprogramów. "O sytuacji zostały poinformowane właściwe służby i instytucje. Nasi specjaliści dokładają wszelkich starań, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Wszystkich abonentów, których dotknęły utrudnienia bardzo przepraszamy" - dodaje.

Nadal występują problemy z internetem Netii, Źródło zdjęć: © downdetector
Nadal występują problemy z internetem Netii
Źródło zdjęć: © downdetector

Chociaż wiemy już, że nie jest to typowe uszkodzenie sprzętowe, nie zmienia to faktu, że problemy długo już doskwierają klientom. Niestety nie uzyskaliśmy na tę chwilę informacji, jak długo mogą jeszcze potrwać, a w konsekwencji - na jaki czas bez internetu muszą nastawić się klienci Netii. Poniedziałkowym przedpołudniem w szczytowym momencie w serwisie downdetector odnotowano ponad 600 raportów o braku internetu. W sobotę przez większość dnia liczba zgłoszeń oscylowała wokół 400.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Brak internetu w domach klientów Netii to co do zasady spory problem, ale w tym przypadku uciążliwy dodatkowo z uwagi na okres rozpoczęcia roku szkolnego - z pewnością dostęp do sieci jest niezbędny, by być na bieżąco z elektronicznym dziennikiem pociech oraz do realizacji ostatnich najpotrzebniejszych zakupów.

Aktualizacja, 6 września

Dostaliśmy od Netii dodatkowy komentarz w sprawie:

Szanowni Państwo,
jeszcze raz podkreślamy, że skutkiem ataków typu DDoS na naszą infrastrukturę sieciową były jedynie okresowe, regionalne utrudnienia w pełnym funkcjonowaniu usług dostępowych u części klientów.

Ataki na naszą infrastrukturę nie ustały zupełnie, jednak są na bieżąco mitygowane, dzięki czemu ich wpływ na funkcjonowanie naszych usług jest obecnie praktycznie niezauważalny.

Weryfikacja zgłoszeń abonenckich, które zostały powiązane z awarią masową, wywołaną atakami, potwierdza, że już od ponad 24 godzin (od poniedziałku, 4 września po 16.30) usługi działają już bez większych zakłóceń.

Wciąż trwające indywidualne awarie nie są spowodowane wspomnianymi atakami (a np. fizycznym uszkodzeniem sieci, czy awarii routera, itp.), dlatego prosimy o zgłaszanie ich do służb technicznych Grupy Netia standardową drogą (np. poprzez formularz kontaktowy w serwisie www.netiaonline.pl lub telefonicznie: 22 711 11 11).
Netia S.A.

Karol Wieczorek

PR Manager Netii

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.