Nowa Opera poleca seriale na Netfliksie. Coraz więcej reklam w lubianej przeglądarce (aktualizacja)

Nowa Opera poleca seriale na Netfliksie. Coraz więcej reklam w lubianej przeglądarce (aktualizacja)28.11.2018 21:09
Teatro alla Scala z depositphotos

Aktualizacja, 01.12.2018 r. Skontaktowali się z nami przedstawiciele Opery, twierdząc, że przeglądarka nie zarabia na rekomendacjach i mają one na celu wyłącznie poprawienie wrażeń użytkowników. Nie zmienia to faktu, że zgodnie z [dyrektywą 006/114/WE](006/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 r.) rekomendacje są reklamą. Stanowi ona bowiem, że reklama to przedstawienie w jakiejkolwiek formie w ramach działalności handlowej, gospodarczej, rzemieślniczej lub wykonywania wolnych zawodów w celu wspierania zbytu towarów lub usług, w tym nieruchomości, praw i zobowiązań. Wystarczy zatem, że Opera zachęca do korzystania z Netfliksa, byśmy mogli mówić o reklamie. Wcale nie musi na zachęcaniu zarabiać.

Z naszej bazy oprogramowania można już pobrać nową Operę. Wydana dziś wersja przeglądarki nosi numer 57 i wprowadza raczej niewielkie zmiany – usunięto kilka błędów i wprowadzono nieco poprawek, nowości zawitały na ekran szybkiego wybierania. Oprócz miniatur szybkiego wybierania i nagłówków prasowych pojawiać się tu będą także… sugestie filmów i seriali z Netfliksa.

Po pierwszym uruchomieniu można zdecydować, czy wiadomości mają być personalizowane.
Po pierwszym uruchomieniu można zdecydować, czy wiadomości mają być personalizowane.

Twórcy Opery dość często eksperymentują z elementami widocznymi na karcie szybkiego wybierania – jakiś czas temu pojawiły się tam nagłówki prasowe z wybranych mediów. W wydaniu 57 przeglądarka ma być skuteczniejsza w dostosowywaniu artykułów do preferencji użytkownika. Oczywiście twórcy przeglądarki nie omieszkali odpowiedzialnych za to algorytmów określić szumnie mianem SI. A jak to wygląda w praktyce? Użytkownik może wybrać tematykę wiadomości, ich język, a już przy konkretnych miniaturach – oceniać pozytywnie lub negatywnie i w ten sposób samodzielnie doskonalić operowe „SI”.

Druga nowość także dotyczy tego, co widać na nowo otwartej karcie. Tuż za drugim rzędem nagłówków prasowych zobaczymy teraz sugestie filmów i seriali, jakie można zobaczyć na Netfliksie. Nie są one nijak „inteligentnie” sugerowane, nie są powiązane z kontem, za jedyną personalizację można uznać to, że opisy wyświetlane są po polsku. Ponad sugestiami z Netfliksa widać informację, że zostały pobrane z serwisu themoviedb.org. Gdy kliknie się link, przekierowanie odbywa się z parametrem ?utm_source=opera_news. Więcej niż pewne, że mierzony w ten sposób ruch jest monetyzowany. Sugestie z Netfliksa to więc nic innego, jak kolejne reklamy.

Panel z reklamami seriali na Netfliksie.
Panel z reklamami seriali na Netfliksie.

A tych, jeśli spojrzycie na widoczne wyżej zrzuty ekranu wykonane na czystej instalacji Opery, jest już całkiem sporo. Od góry widać wypchany reklamami pasek zakładek, niżej kafelki prowadzące do stron partnerów, a teraz, ni z gruszki, ni z pietruszki, aktualności zostały podzielone reklamami seriali na Netfliksie. Nieźle, jak na przeglądarkę z wbudowanym i domyślnie włączonym silnikiem blokowania reklam na stronach.

Ponadto w Operze zmodyfikowano także odrobinę wygląd ustawień – elementy są teraz bardziej zwarte. Warto też zwrócić uwagę, że przypięte karty można zamykać bez wcześniejszego odpinania. Najnowszą Operę znajdziecie w naszej bazie oprogramowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.