Nowy Firefox dostanie lepsze blokowanie treści, testuje automatyczne wyciszanie kart

Nowy Firefox dostanie lepsze blokowanie treści, testuje automatyczne wyciszanie kart23.07.2018 10:21

Mozilla niezmiennie stara się, by przeglądarka Firefox lepiej spełniała wymagania osób chroniących prywatność i ceniących spokój. W nadchodzących wydaniach dostaniemy nowy sposób blokowania treści, który zastąpi Tracking Protection oraz znaną z Chrome'a możliwość automatycznego blokowania dźwięku w niektórych kartach.

Nowy tryb blokowania zawartości stron pojawi się w Firefoxie 63, którego wydanie zaplanowano na 23 października tego roku. System ten ma zastąpić używaną obecnie ochronę przed śledzeniem. Nowe blokowanie będzie miało wszystkie możliwości starego i sporo nowych możliwości, pozwalających na automatyczne blokowanie niektórych elementów stron. W tej wersji ma się znaleźć także ochrona przed niechcianymi skryptami kopiącymi kryptowaluty oraz fingerprintingiem.

Do ustawień Content Blocking będziemy mogli dostać się z menu przeglądarki oraz z panelu informacji o stronie. Ochronę można włączyć jednym kliknięciem. Oczywiście będzie można wyłączyć blokowanie dla wybranych stron w czasie, kiedy globalnie blokady będą włączone. Ponadto Firefox 63 pozwoli nam zarządzać bardziej szczegółowo opcjami blokowania – znajdziemy je w ustawieniach prywatności przeglądarki. Będą tam oczywiście reguły wyjątków i możliwość przywrócenia ustawień domyślnym, jeśli coś pójdzie nie po naszej myśli. Co ciekawe, dostaniemy możliwość blokowania osobno komponentów spowalniających ładowanie stron, niezależnie od elementów śledzących nasze zachowanie w Sieci.

Zapowiadane blokowanie zawartości nie jest jeszcze pełnym systemem blokowania reklam, ale zapewne zmierza w tym kierunku. Jeśli Mozilla zdecyduje się na wprowadzenie wbudowanego AdBlocka, Firefox będzie dobrze uzbrojony, by konkurować z Operą, Edgem i Chromem. W międzyczasie Mozilla eksperymentuje z funkcjami, które całkowicie zablokowałyby dostęp komponentów śledzących do ciasteczek bez upośledzania możliwości aplikacji webowych.

Firefox przyłączy się też do walki z autoodtwarzaniem multimediów. Obecnie liderem jest Edge, blokujący domyślnie dźwięk i obraz. W wersji testowej Nightly Firefox wprowadził możliwość automatycznego wstrzymywania odtwarzania filmów z dźwiękiem, które mogą nas zaskoczyć przy odwiedzaniu stron. Filmy bez dźwięku wciąż będą odtwarzane.

Póki co domyślne ustawienie Firefoxa to „zawsze pytaj”. Nie zanosi się na to, by twórcy przeglądarek jednomyślnie podeszli do tematu automatycznego odtwarzania filmów na stronach.

Blokowanie autoodtwarzania możecie już przetestować w Firefoksie Nightly. Znajdziecie go w naszej bazie programów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.