Oprogramowanie zabezpieczające Microsoftu będzie domyślnie blokowało adware

Oprogramowanie zabezpieczające Microsoftu będzie domyślnie blokowało adware07.04.2014 11:59

Do tej pory produkty bezpieczeństwa Microsoftu były raczejwstrzemięźliwe względem oprogramowania typu adware,wyświetlającego użytkownikom niechciane reklamy. Ma się tozmienić już od pierwszego lipca, kiedy to Microsoft SecurityEssentials i Microsoft Forefront zaczną domyślnie blokować adware.Decyzja Redmond w tej sprawie wywołała jednak tyle pytań co iokrzyków entuzjazmu.

Na łamach technetowego bloga Malware Protection Center, Microsoftstwierdza, że będzie rozważał zaklasyfikowanie jako adwarewszelkiego oprogramowania, które działając na komputerzeużytkownika, wyświetla powiadomienia promujące produkty i usługipoza swoim własnym oknem. Jeśli program wyświetla powiadomieniareklamowe jedynie w swoim własnym okienku czy ekranie, wówczas niebędzie klasyfikowany jako adware.

Jeśli jednak reklama czy powiadomienie generowane przez ocenianyprogram wychodzą poza kontekst aplikacji, to przed domyślnymzaklasyfikowaniem jej jako adware uchronić może jedynieprzestrzeganie kilku wytycznych Microsoftu. I tak oto, wyświetlanereklamy czy powiadomienia muszą mieć wyraźny mechanizm ichzamykania (np. słowo „zamknij” czy duże „X” w narożniku),muszą informować w oczywisty sposób, przez który program sągenerowane, sam zaś program wykorzystujący reklamy musi być łatwydo odinstalowania.

Programy, które zostaną rozpoznane jako adware i nie będąprzestrzegały tych zasad przyjaznej dla użytkownika emisji reklam,potraktowane zostaną jak każdy inny szkodnik. Microsoft SecurityEssentials i Microsoft Forefront będą domyślnie je wyłączać,wyświetlając użytkownikowi powiadomienie, że dana aplikacjazostała zablokowana. Użytkownik będzie mógł oczywiście włączyćje ponownie.

Te trzy miesiące do 1 lipca mają deweloperom wystarczyć, bydostosowali swoje aplikacje do wytycznych. Microsoft podkreślabowiem, że nie chce zaszkodzić tym, którzy opłacają rozwójswoich aplikacji wyświetlaniem reklam, firmie zależy jedynie nazagwarantowaniu użytkownikom czystego doświadczenia Windows.Opinie na forach dyskusyjnych nie idą jednak w sukurs tejdeklaracji, przypominając, że w Windows 8.1 wbudowana zostaławarstwawyświetlania reklam. Decyzja o blokowaniu konkurencyjnych emisjireklamowych miałaby być więc metodą na zmonopolizowaniepowierzchni reklamowej, jaką w przyszłości może stać się pulpit„okienek”.

Osobom, które przekonane są, żeprzed reklamami uchronią się za pomocą prostej zmiany w plikuhosts, trzebaprzypomnieć, że WindowsDefender chroni pewne hosty internetowe przed taką próbąblokady. Można to oczywiście też obejść, ale przeciętnyużytkownik „ósemki” raczej nie ma wiedzy technicznej, bywiedzieć, jak się za to zabrać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.