Oszustwo "na Spotify". Cyberprzestępcy dają 48 godzin

Oszustwo "na Spotify". Cyberprzestępcy dają 48 godzin22.08.2022 20:14
Subskrybenci Spotify Premium na celowniku oszustów
Źródło zdjęć: © Getty Images | Jakub Porzycki

Oszuści tym razem postanowili zaatakować jednego z nas. Na moją skrzynkę mailową trafiła wiadomość o konieczności odnowienia subskrypcji i aktualizacji metody płatności w Spotify Premium. Problem w tym, że nie mam żadnego abonamentu, a sam e-mail został po prostu sfabrykowany.

Cyberprzestępcy ochoczo podszywają się pod różne firmy czy instytucje zaufania publicznego. Mieliśmy już oszustwo "na PGE", "na Ministerstwo Finansów", a ostatnio do tego grona dołączyło oszustwo "na Orlen". Oprócz tego internetowi łupieżcy często udają pracowników banku czy firm pożyczkowych. Wszystko ma na celu wyłudzenie od potencjalnych ofiar pieniędzy lub wrażliwych danych osobowych.

Tym razem jednak oszuści mają na celowniku subskrybentów Spotify Premium. W wiadomości w języku angielskim wysłanej najpewniej do losowych osób piszą o konieczności odnowienia subskrypcji i aktualizacji metody płatności. Dają na to 48 godzin – w przeciwnym razie mielibyśmy utracić dostęp do usługi. Treść e-maila brzmi następująco:

Drogi kliencie,
Twoja subskrypcja nie została odnowiona i zostanie utracona, proszę zaktualizować swoją metodę płatności.
Kliknij poniższy link, aby kontynuować korzystanie z naszego serwisu, w przeciwnym razie Twoja subskrypcja zostanie zablokowana w ciągu 48 godzin.
Dziękujemy za zrozumienie.
Z poważaniem.
Twoje Centrum Obsługi Spotify.
Oszustwo "na Spotify", Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl
Oszustwo "na Spotify"
Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl

O ile sam na pewno nie odzyskam dostępu do usługi – bo świadomie zrezygnowałem z niej dobry rok temu – o tyle osoby, które rzeczywiście mają subskrypcję, mogą dać się nabrać na ten podstępy przekręt. Oszuści całkiem wprawnie sfabrykowali wygląd maila i wykorzystali oryginalne logo Spofity, przez co wiadomość może wydawać się wiarygodna. Warto jednak zwrócić uwagę na adres, z którego została wysłana, bo ten ma się nijak do samej usługi.

Oczywiście jest to oszustwo i nie należy wchodzić pod załączony adres, a już tym bardziej podawać danych z karty płatniczej. Może to bowiem skończyć się utratą pieniędzy z konta bankowego. Po otrzymaniu podobnej wiadomości najlepiej od razu sprawdzić, czy nasza aplikacja działa właściwie i nie obawiać się pozornej utraty dostępu.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.