Oszustwo, o którym się nie mówi - trudno je wykryć i jest groźne

Oszustwo, o którym się nie mówi - trudno je wykryć i jest groźne18.08.2023 09:42
Podstawione kody QR to bardzo sprytny sposób oszustwa
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Oszustwo na kody QR jest znane od lat, ale ostatnio mocno zyskuje na popularności. Firma Cofense ostrzega o dużej kampanii phishingowej, której celem były amerykańskie przedsiębiorstwa. Problem w tym, że pracownicy firm nie zawsze wiedzą, jak unikać podobnych oszustw i ryzykują poważnymi konsekwencjami.

Oszustwo na kody QR to właściwie rodzaj phishingu, ale w sprytniejszej, trudniej wykrywalnej formie. Z tego też powodu przygotowano nawet specjalne określenie takich oszustw – QRishing.

W ostatnich miesiącach widać nasilenie tego typu ataków. Firma Cofense informuje nawet o dużej kampanii phishingowej wykorzystującej kody QR, której celem padły amerykańskie przedsiębiorstwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Motorola Razr 40 Ultra, czyli pierwszy składany smartfon, który mógłbym mieć

Oszustwo na kod QR – trudno je wykryć

Zasada działania oszustwa na kod QR nie jest specjalnie skomplikowana, ale może być podchwytliwa dla mniej doświadczonych osób. Szczególnie, że bardzo często nie mówi się o nim przy omawianiu podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Przykład fałszywej wiadomości, która zachęcała do kliknięcia w kod QR, Źródło zdjęć: © Cofense
Przykład fałszywej wiadomości, która zachęcała do kliknięcia w kod QR
Źródło zdjęć: © Cofense

W przypadku omawianej kampanii przestępcy wysyłali sfałszowane wiadomości e-mail, które zachęcały do zeskanowania kodu QR. W teorii miało chodzić o procedury bezpieczeństwa i włączenie weryfikacji 2FA. Taka argumentacja mogła poprawić wiarygodność informacji.

Problem w tym, że link z kodu QR był sprytnie ukryty - oszuści zastosowali link z przekierowaniem przez domenę Bing.com, ciąg znaków istotny dla działań marketingowych i dopiero na końcu umieścili adres e-mail i link do strony docelowej (i to zakodowany w Base64).

Spore nasilenie oszustw na kod QR

Firmę Cofense ostrzega, że w ostatnim czasie widać nasilenie kampanii z oszustwami na kody QR. Co prawda dokładne zmierzenie skuteczności kampanii właściwie jest niemożliwe, ale w ostatnich miesiącach takich e-maili przybywa - w maju zanotowano wzrost o 270 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca, w czerwcu było to aż 500 proc, a w lipcu 155 proc. Ciągle mówimy o wzroście zgłoszeń.

Pracownicy bardzo często nie mają świadomości kampanii phishingowych wykorzystujących kod QR (znacznie częściej ostrzega się przed klikaniem w zwykłe linki, ale pomija się "otwieranie" linków zakodowanych w kodach QR). Dodatkowe przekierowanie może zmylić czujność użytkowników i uwiarygodnić wiadomość oszustów. Kliknięcie w złośliwy link może narazić firmę na niebezpieczeństwo, ułatwić kradzież poufnych informacji czy po prostu wyczyścić nam konto z oszczędności.

Jak zabezpieczyć się przed oszustwami na kod QR

Przede wszystkim powinniśmy zachować ostrożność. Zasady bezpieczeństwa bardzo często ostrzegają przed klikaniem w linki, ale zwykle już nie poruszają kwestii skanowania linków zakodowanych w kodach QR (a zasada działania jest tutaj bardzo podobna).

Kampanie wykorzystujące kody QR mogą pojawić się w najróżniejszych sytuacjach. Niedawno pisaliśmy o oszustwie na parkomaty, gdzie umieszczono fałszywe kody QR z podstawionymi linkami do płatności. Łatwość użycia kodów QR upraszcza wiele spraw, ale może ograniczać naszą czujność.

Paweł Maziarz, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.