Photoshop świętuje ćwierćwiecze. Jego autor nawołuje do „etycznego retuszu”

Photoshop świętuje ćwierćwiecze. Jego autor nawołuje do „etycznego retuszu”20.02.2015 15:25

W tym tygodniu flagowy produkt firmy Adobe – Photoshop – świętował 25. urodziny. Z tej okazji Terry White odkurzył starego Macintosha i w specjalnym odcinku Adobe Creative Cloud TV przypomniał wszystkim, jak wyglądała edycja zdjęć w roku 1990.

Terry White Demonstrates Photoshop 1.0

Terry wykorzystał te same obrazki, które posłużyły jako materiał demonstracyjny 25 lat temu:

Original Adobe Photoshop 1.0 Team Demo

Historia zaczęła się w latach osiemdziesiątych, kiedy to starający się o tytuł naukowy Thomas Knoll pracował nad obróbką cyfrowych obrazów. Jego praca dyplomowa przerodziła się w pracę nad programem graficznym o nazwie Display. Program zainteresował jego brata, Johna Knolla, który pracował wtedy w Industrial Light & Magic. Rozwój programu ruszył pełną parą. W 1988 roku zmienił nazwę na ImagePro, a potem na Photoshop. We wrześniu 1988 roku John Knoll zaprezentował go firmie Adobe, która z chęcią kupiła produkt.

Stabilny Photoshop 1.0 trafił na rynek 18 lutego 1990 roku. Na Windowsie zawitał w listopadzie 1992, wraz z wydaniem wersji 2.5 i możliwością pracy na 16-bitowych obrazach. Wersja 3.0 starzała się bardzo powoli – do tego stopnia, że jeszcze w 2008 roku pracował na nim (i systemie Macintosh OS 7) grafik Bob Staake, autor między innymi okładki New Yorkera.

Przez te 25 lat nazwa programu weszła do wielu języków i jest używana jako czasownik oznaczający manipulację zdjęciami (photoshopped, sfotoszopowany). Thomas Knoll w rozmowie z mediami przyznał, że za każdym razem, gdy w telewizji słyszy to photoshop, ma przyjemne dreszcze, mimo że firma Adobe nie pochwala takiego wykorzystania zastrzeżonego znaku towarowego.

Więcej jednak Knoll mówił o ciemnej stronie Photoshopa, którą bardzo się martwi. Jest to narzędzie jak każde inne, ale wraz z jego potęgą przychodzi nadużywanie oferowanych możliwości. To z kolei prowadzi do zaburzenia samooceny wielu osób, które oglądają mocno przerobione zdjęcia na okładkach magazynów czy reklamach cudownych środków odchudzających. Nie bez winy są media informacyjne, które wykorzystują możliwości obróbki grafiki by zwyczajnie oszukiwać ludzi.

Te same techniki i narzędzia mogą być wykorzystane do podkreślania naturalnego piękna świata i pozwolą kreatywnym osobom stworzyć wyjątkowe, piękne obrazy. To, jak są wykorzystywane, zależy przede wszystkim od użytkowników. Knoll apeluje do wszystkich, by zastanowili się nad tym i wykorzystywali moc Photoshopa w sposób „etyczny” – zaprzestali sztucznego „upiększania” ciał modeli i modelek, nie wpędzali całych pokoleń w kompleksy i przede wszystkim nie okłamywali społeczeństwa.

Knoll przyznał także, że nie był miłośnikiem pierwszego cennika usług Creative Cloud, który dyskryminował fotografów. To między innymi dzięki niemu obecnie możemy korzystać z Photoshopa, Lightrooma i Lightrooma mobile za jedyne 10 euro miesięcznie. W jego oczach model subskrypcyjny jest korzystny od strony rozwijania oprogramowania – zamiast głowić się nad kilkoma efektownymi nowościami, które będą się sprzedawać w kolejnej aktualizacji, Adobe po prostu stara się zadowolić subskrybentów. Ten model można lubić albo nie, ale trzeba się z nim pogodzić. Adobe pracuje nad udostępnieniem mocy obliczeniowej farmy serwerów, by trudne operacje można było wykonywać nawet na telefonach – bez abonamentu się nie obejdzie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.