Polka straciła ponad 100 tys. zł. Była pewna, że rozmawia z konsultantem

Polka straciła ponad 100 tys. zł. Była pewna, że rozmawia z konsultantem23.02.2023 16:36
Kobieta uwierzyła oszustowi podającemu się za pracownika banku
Źródło zdjęć: © Getty Images | ROMAN R

W ostatnim czasie na policję zgłosiła się 46-letnia kobieta, która padła ofiarą oszusta podającego się za pracownika jej banku. Pomimo podjętych przez nią środków ostrożności, straciła ponad 100 tysięcy złotych.

Jak wyjaśnia Komenda Rejonowa Policji Warszawa VI w notatce z 22 lutego, kobieta otrzymała telefon od mężczyzny, który przedstawił się jako pracownik jej banku, posługując się wyraźnym wschodnim akcentem. Aby zweryfikować jego tożsamość, 46-latka zweryfikowała numer telefonu na stronie banku i kontynuowała rozmowę.

Fałszywy konsultant poprosił ją o kilka informacji związanych z logowaniem na konto bankowe i poinformował, że z jej rachunku złożono wnioski o przyznanie kredytu. Oferując swoją pomoc w anulowaniu wniosków, polecił jej korzystanie z aplikacji, która miała łączyć się z numerem telefonu działu technicznego jej banku. Kobieta wykonywała wszystkie instrukcje podane przez oszusta, prawdopodobnie nawet skorzystała z opcji udostępnienia ekranu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Po dwugodzinnej rozmowie kobieta próbowała zalogować się na swoje konto, ale bezskutecznie. Zadzwoniła do banku, a prawdziwy konsultant uświadomił ją, że została oszukana. Kobieta zgłosiła sprawę na policję, ale oszuści zdołali już przelać jej pieniądze pomiędzy rachunkami, na obce konta, wypłacić środki z bankomatu i zaciągnąć pożyczkę w wysokości 50 tysięcy złotych. Ostatecznie 46-latka poniosła straty sięgające prawie 108 tysięcy złotych.

Policja apeluje, by chronić swoje pieniądze

Niestety, to nie pierwszy taki przypadek zgłoszony na policję w ostatnim czasie. Dlatego KRP VI apeluje, by być ostrożnym i chronić swoje pieniądze. W przypadku otrzymania podejrzanego telefonu lub wiadomości najlepiej skontaktować się bezpośrednio ze swoim bankiem i nie udostępniać osobom trzecim żadnych informacji osobistych czy hasła.

Ostatnio również eksperci firmy ESET zwrócili uwagę na ostrzeżenia wydawane przez FBI związane z oszustwem na "pomoc techniczną". To poważne zagrożenie polegające na podobnej zasadzie, co wspomniane oszustwo "na konsultanta", z którym również mogą spotkać się Polacy. Analitycy wskazują także, jak nie paść ofiarą takiego oszustwa.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.