Raport SMSAPI. Co drugi Polak celem ataku phishingowego

Raport SMSAPI. Co drugi Polak celem ataku phishingowego28.02.2024 14:55
Uwaga na SMS-y z podejrzanych numerów
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Z raportu SMSAPI wynika, że ponad połowa Polaków była zaatakowana za pośrednictwem fałszywego SMS-a w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. 12 procent nie jest pewnych swojej odpowiedzi przez co zakłada się, że odsetek ten i tak jest niedoszacowany. Fałszywe SMS-y to wyjątkowe zagrożenie.

Oszuści wypracowali bowiem wiele scenariuszy, które w kółko wykorzystują, by docierać ze swoimi SMS-ami (i nie tylko) do kolejnych, losowych grup odbiorców. Takie działania w zasadzie dają gwarancję, że któraś fałszywa wiadomość dotrze do osoby działającej machinalnie lub nieświadomej zagrożeń, w wyniku czego uda się ukraść jej pieniądze lub nakłonić do wyimaginowanej inwestycji. Inne zagrożenie to manipulacja socjotechniką, by w konsekwencji ofiara sama przelała atakującemu środki (pod różnym pretekstem).

"Interesujące jest, że jedynie połowa badanych potwierdza, że zdarzyło się im się otrzymać podejrzane treści. Trudno sobie wyobrazić, że aktywny użytkownik sieci nie dostaje w ogóle tego typu wiadomości, np. w efekcie prób wyłudzenia danych, jako zachętę do klikania w niebezpieczne linki" – zauważa Leszek Tasiemski, Vice President of Product Management w WithSecure. "Paradoksalnie może to oznaczać, że dla części badanych, tego typu treści są już na tyle powszechne, że stały się częścią szumu informacyjnego, więc nawet nie zwracają na nie uwagi" – dodaje.

Schemat typowej fałszywej wiadomości, Źródło zdjęć: © SMSAPI
Schemat typowej fałszywej wiadomości
Źródło zdjęć: © SMSAPI

Samo rozpoznanie próby oszustwa to tylko połowa sukcesu. Fałszywą wiadomość przed usunięciem warto bowiem przesłać dalej do analizy bezpieczeństwa zespołowi CERT Polska pod numer 8080, a przy okazji ostrzec o podobnym zagrożeniu najbliższych. Zgłaszanie podejrzanych wiadomości jest kluczowe dla powodzenia planowanych mechanizmów automatycznej ochrony klientów operatorów komórkowych. Jednym z jego filarów jest podpisane niedawno porozumienie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Gdy zgłosimy i usuniemy niebezpieczną wiadomość, warto jeszcze poinformować o tym osoby z naszego otoczenia. Jak pokazało nasze badanie, dla ponad połowy respondentów to właśnie rodzina i znajomi są źródłem wiedzy na temat tego typu zagrożeń" – radzi Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI. "O próbach podszywania się pod instytucje, powszechnie darzone zaufaniem – jak bank, poczta, dostawca energii – warto szczególnie informować osoby starsze, które często są mniej świadome cyfrowych wyłudzeń" – dodaje.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.