Rekrutacja programisty kosztuje nawet 25000. Rozwiązaniem akwizycja?

Rekrutacja programisty kosztuje nawet 25000. Rozwiązaniem akwizycja?09.08.2021 11:08
Programista, praca przy komputerze
Źródło zdjęć: © Getty Images | LUIS ALVAREZ
Artykuł sponsorowany

Wbrew temu, co się mówi, w branży IT wciąż brakuje rąk do pracy. Rekrutacja programisty to proces długi i kosztowny. Prezesi spółek zajmujących się tworzeniem oprogramowania opowiedzieli o preferowanych metodach budowania zespołów.

Wiele osób twierdzi, że na rynku programistów mamy do czynienia z przesyceniem. Fakty mówią co innego. Studia deweloperskie potrzebują specjalistów. Problemem może być co najwyżej wejście do branży, szczególnie dla osób, które liczą, że szybki kurs pozwoli im znaleźć dobrze płatną pracę z pełnym pakietem benefitów. Okazuje się, że rekrutacja programisty to dla wielu firm niemały problem. Dlatego często decydują się na akwizycję.

Akwizycja, to przejęcie przez większy podmiot mniejszej firmy, wraz z ułożonymi już strukturami kadrowymi. Zdaniem Radomira Kucharskiego, wiceprezesa ds. produkcji w Incuvo S.A., jest to bardzo efektywna forma pozyskiwania pracowników.

- Wynika to z wielu korzyści, jakie niesie przejęcie całego zespołu versus budowanie zespołu od zera. Przy projektach informatycznych zgranie i dobra organizacja pracy ma kolosalny wpływ na wydajność i jakość pracy zespołu, a biorąc pod uwagę trudności ze znalezieniem odpowiedniej klasy fachowców w dzisiejszych czasach, budowanie dużych zespołów może trwać latami.

Spółka Invuvo S.A. dokonywała już akwizycji w zeszłym roku, dzięki czemu może bezpośrednio oszacować skuteczność tej metody rozbudowywania przedsiębiorstwa. Jak zauważa jednak Radomir Kucharski, do tego procesu nie można podchodzić zbyt optymistycznie.

- Mamy jednak świadomość nie tylko z korzyści, ale i wyzwań, które towarzyszą procesowi akwizycji, dlatego bardzo dokładnie analizujemy każdą taką możliwość.

Rekrutacja programisty kosztuje nawet 25 tys. złotych

Krzysztof Wojewodzic, prezes Escola S.A., czyli przedsiębiorstwa zajmującego się aplikacjami mobilnymi, jest krytycznie nastawiony do korzystania z zewnętrznych rekruterów.

- Escola w przeciwieństwie do większości podmiotów nie korzysta z usług rekruterów. Uważamy, że są oni pomocni, ale jeszcze lepiej gdy programiści samodzielnie zgłaszają się do firmy! I w naszym wypadku tak się nadal dzieje.

Wojewodzic podkreśla, jak wysokie są koszty pozyskania programisty. Kosztowna jest nie tylko sama usługa rekrutacji. Trzeba także pamiętać, że ze względu na małą dostępność rekruterów, zatrudnienie pracownika odkłada się w czasie. To może powodować opóźnienia w realizacji projektu, te z kolei przekładają się na straty.

- Koszt pozyskania programisty to 1-3 pensji. Rekruterzy wezmą od 25000 opłacanego "za sukces". Należy jednak pamiętać, że popyt na programistów zrodził obecnie gigantyczny popyt na usługi Rekruterów. I obecnie coraz częściej trzeba czekać w kolejce kilka miesięcy na swoją kolej, by mieć przydzielonego Rekrutera, by w ogóle zacząć proces!

Trzy sposoby, by rekrutować pracownika

Zdaniem prezesa firmy Escola S.A. są tylko trzy możliwości, by zachęcić specjalistę z branży IT do podjęcia pracy w danym przedsiębiorstwie:

  1. Dobrze płacić, co najmniej tak jak oferuje rynek, a stawki rosną z roku na rok,
  2. Oferować ciekawe projekty i możliwość pracy z innymi ekspertami. Programistę dużo bardziej niż owoce i lunche motywuje wyzwanie informatyczne i praca w doświadczonym zespole,
  3. Atmosfera. Przy czym uważam, że gadżety i imprezy firmowe to jedynie dodatek. Dużo ważniejszy jest wzajemny szacunek, dobra komunikacja, a czasem konieczność pozbycia się osoby, która tej atmosferze szkodzi - wylicza Krzysztof Wojewodzic.

Poza liczeniem na indywidualnych programistów, którzy mieliby zgłosić się do firmy, Escola stawia także na konsolidację. Obecnie prowadzi rozmowy w tej sprawie z 10 podmiotami, licząc, że przejęcie całych zespołów przyniesie większe korzyści, niż stwarzanie struktur od podstaw.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.