RenderMan studia Pixar za darmo dla hobbystów

RenderMan studia Pixar za darmo dla hobbystów24.03.2015 19:19

Choć Pixar jawnie nie bombarduje nas wydumanymi efektami specjalnymi, wykorzystuje ich całkiem sporo, by odpowiednio opowiedzieć historię. Tu do gry wchodzi RenderMan – autorski system renderujący, bez którego nie powstałyby „Toy Story” czy „Wall-E”. Teraz każdy może z niego korzystać za darmo, o ile nie planuje na tym zarobić i założy konto na Forum.

Pixar udostępnił darmowe, niekomercyjne wydanie RenderMana. Korzystać z niego mogą studenci, naukowcy, deweloperzy wtyczek i hobbyści, o ile nie zostanie wykorzystany do komercyjnego projektu. Z tej wersji mogą skorzystać także studia filmowe, które chcą przetestować system, zanim zdecydują się na jego zakup. Szczegóły licencji można znaleźć na stronie oprogramowania.

Niekomercyjny RenderMan ma wszystkie możliwości płatnej wersji i nie ma żadnych ograniczeń czasowych czy znaków wodnych. Swoje miejsce znalazły tu otwarte standardy, wykorzystywane przy animacji i generowaniu efektów: Alembic, OpenColorIO, OpenEXR, OpenSubdiv, OpenVDB, OSL, RSL, SeExpr, Ptex, UDIM, USD i inne.

This Teapot's Made for Walking

Powyższy film powstał w wersji 19 programu, która wprowadziła przede wszystkim framework RIS, zaprojektowany do szybkiego śledzenia promieni i zoptymalizowany z myślą o globalnym oświetleniu. Swoją moc pokaże przy generowaniu obrazu w skomplikowanych geometrycznie scenach, gdzie znalazły się także włosy i efekty objętościowe. Jest to obecnie jeden z najszybszych rendererów tego typu i sprawdzi się zarówno w filmach animowanych, jak i przy generowaniu efektów specjalnych. Już pierwsza iteracja pokazuje scenę ze wszystkimi szczegółami, można więc zatrzymać proces relatywnie wcześnie, jeśli rezultat nie jest satysfakcjonujący. Renderowanie masowe także pozwala „podglądać” efekty w dowolnym momencie pracy. Znajdziemy tu także kompleksowe śledzenie promieni dla rozrzutu światła pod powierzchnią obiektu (SSS/SSLT), opracowane przez dział badawczy Disneya. Dzięki temu możliwe jest renderowanie choćby fotorealistycznej skóry ludzkiej. Do tego RIS został wyposażony w bogatą bibliotekę shaderów, dzięki czemu możliwe jest tworzenie obiektów wyglądających jak prawdziwe.

RenderMana można zaprząc do pracy w różnych środowiskach, w tym podłączyć do go programów KATANA i Maya. Możliwość interaktywnego renderowania pozwala pracować nad oświetleniem i charakterem sceny bez wchodzenia zbyt głęboko w techniczne detale. Dzięki autorskiej metodzie próbkowania światła, polegającej na zbieraniu źródeł światła w pule i nadawania im priorytetów na podstawie rozmiaru, jasności i pozycji względem kamery, dramatycznie wzrosła liczba dopuszczalnych świateł w scenie. RenderMan poradzi sobie z kilkoma tysiącami „żarówek” i nie powinien przy tym sprawiać problemów. Do tego dzięki różnym sztuczkom optymalizacyjnym pozwoli zaoszczędzić sporo czasu, a czas to pieniądz.

Możliwości RenderMana doceniło wielu filmowców, zajmujących się nie tylko produkcjami animowanymi. Dzięki niemu w scenach akcji w „Final Fantasy VIII” znalazło się efektowne rozmycie tła, w „Strażnikach Galaktyki” świat z komiksów Marvela zyskał nowe życie, popisowo złamał się Titanic, a Jedyny Pierścień wpadł do ognia Góry Przeznaczenia. Możliwości RIS-a zobaczymy w przyszłym roku w filmie Pixara „Gdzie jest Dory?”, który ma kontynuować historię Nemo.

[vimeo=http://vimeo.com/78808643]RenderMana NC, czyli niekomercyjnego, można pobrać z naszej bazy programów. Przed instalacją należy zarejestrować się na forum. Instalacja składa się z silnika RenderManProServer i wtyczki dla programu Autodesk Maya. On również jest dostępny za darmo do celów edukacyjnych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.