SMS z kierunkowego +44. "Proszę potwierdzić swój adres"

SMS z kierunkowego +44. "Proszę potwierdzić swój adres"04.11.2023 14:19
Fałszywy SMS z numeru kierunkowego +44
Źródło zdjęć: © Pixabay, dobreprogramy

Wiadomość SMS z kierunkowego +44 to próba oszustwa. Ktoś podszywa się pod Pocztę Polską i sugeruje konieczność potwierdzenia adresu, by paczka mogła zostać dostarczona. Załączony link prowadzi do zainfekowanej strony, przed którą przestrzegają dostawcy internetu.

Do naszej redakcji trafiło zgłoszenie podejrzanego SMS-a z numeru +447599118827, z którego treści można wywnioskować, że został wysłany przez Pocztę Polską. Nic bardziej mylnego. Chociaż SMS jest nietypowo długi jak na typową próbę phishingu, załączony w treści link prowadzi do spreparowanej strony internetowej, gdzie można spodziewać się wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy.

Nietypowa forma SMS-a nie zmienia jednak faktu, że trzeba się "postarać", by dać się nabrać na ten przekręt. Po pierwsze już sam smartfon może zorientować się, że nadawca jest podejrzany i przestrzec użytkownika przed potencjalnym wyłudzeniem. Po drugie sama wiadomość zawiera błędy gramatyczne i trudno uznać ją za dobrze przygotowaną treść, jakiej można by oczekiwać w przypadku autentycznego komunikatu tego typu od Poczty Polskiej. Po trzecie - w chwili pisania niniejszego tekstu otwarcie strony docelowej nie jest takie proste, bo o niebezpieczeństwie może ostrzec już ISP.

Fałszywy SMS "od Poczty Polskiej", Źródło zdjęć: © dobreprogramy
Fałszywy SMS "od Poczty Polskiej"
Źródło zdjęć: © dobreprogramy

Nasilające się ataki SMS-owe związane z dostawami i usługami kurierskimi to spodziewane zjawisko w szeroko rozumianym okresie przedświątecznym. Atakujący starają się wykorzystać chaos i roztargnienie odbiorców wiadomości, a tym samym skutecznie zachęcać ich do machinalenego odwiedzania stron i podawania swoich danych. Zależnie od danego przypadku, w ten sposób można nie tylko udostępnić swoje personalne dane, ale również stracić pieniądze z konta, jeśli przez nieuwagę udostępni się login i hasło do bankowości elektronicznej, co jest możliwe m.in. dzięki aplikacjom zdalnego dostępu. Jak pokazuje praktyka, takie przypadki niestety cały czas się zdarzają.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.